Nimi | Ohjeet | Ilmoittaja | |
---|---|---|---|
147 | Osallistujat ohjataa... | Orava | Tutustu |
Osallistujat ohjataan yhteiseen piiriin. Piiriläisten on nyt vuorotellen laskettava seitsemään asti: yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän. Aina 1, 4 ja 7 kohdalla on käytävä kyykyssä sanomatta numeroa ääneen eli *kyykky*, kaksi, kolme, *kyykky*, viisi, kuusi, *kyykky*. Sama toistuu aina uudelleen ja uudelleen, kunnes joku putoaa pelistä sanomalla väärän numeron, käymällä kyykyssä väärään aikaan tai sanomalla 1, 4 tai 7. Tämän jälkeen pudonnut pelaaja siirtyy sivuun, piiri pienenee ja sama homma jatkuu.
|
|||
Alfa ja omega | Tämä leikki on hausk... | MLL | Tutustu |
Tämä leikki on hauska suurehkossa seurassa. Ensin sovitaan ’sanaluokasta’, johon kaikkien sanojen on kuuluttava; esimerkiksi kukat, kaupungit, hyönteiset tms. Ensimmäinen leikkijä sanoo jonkin tähän luokkaan kuuluvan sanan. Seuraavan on sanottava samaan luokkaan kuuluva sana, joka alkaa edellisen sanan viimeisellä kirjaimella. Aikaa sanan keksimiseen on vain 5–10 sekuntia—eikä samaa sanaa saa käyttää toistamiseen. Leikkijä, joka tekee virheen tai ylittää ajan, putoaa pois leikistä, kunnes vain yksi—voittaja—on jäljellä.
|
|||
Arvaa mitä ajattelen | Leikkijöiden määrä: ... | MLL | Tutustu |
Leikkijöiden määrä: vähintään 2
Sopivin ikäryhmä: 6–7
Tämä on erinomainen leikki leikittäväksi sellaisten lasten kanssa, jotka ovat juuri oppineet tavaamaan. Leikin kulku: Yksi leikkijöistä aloittaa valitsemalla kohteeksi jonkin näkyvissä olevan, mutta mahdollisesta vaikeasti havaittavan esineen. Hän sanoo: Arvaa mitä ajattelen, se alkaa A:lla… (tai millä kirjaimella alkava sana on kysymyksessä). Leikkijät yrittävät nyt keksiä tämän sanan—tietäen, että se on kaikkien näköpiirissä. Se, joka ensimmäisenä keksii oikean sanan, saa seuraavana arvuuttaa toisille. Arvuutuksen kohteena voi olla myös kahden sanan yhdistelmä. Silloin arvuuttaja ilmoittaa molempien sanojen alkukirjaimet (…se alkaa A:lla ja K:lla, jos kysymyksessä on esimerkiksi ’auton katto’).
Muunnelma: Kaikkien pienimpien kanssa leikki on helpompaa, jos ei ilmoiteta esineen nimen alkukirjainta, vaan esineen väri, esimerkiksi: Arvaa mitä ajattelen, se on punainen. Leikkijät yrittävät keksiä, mikä punainen—ja näköpiirissä oleva—esine arvuuttajalla on mielessään.
|
|||
Arvaa tarina -pantomiimi | Valitkaa neljä leikk... | Nuortennetti | Tutustu |
Valitkaa neljä leikkijää, jotka poistuvat huoneesta. Lue jokin lyhyt tarinat huoneeseen jääneille. Kutsu ensimmäinen leikkijä sisään. Esitä tarina hänelle käyttämättä puhetta. Kutsu toinen leikkijä sisään. Ensimmäinen leikkijä esittää vuorostaan oman tulkintansa tarinasta ilman puhetta seuraavalle. Sen jälkeen toinen leikkijä kolmannelle, ja kolmas neljännelle. Lue lopuksi tarina uudestaan kaikille.
|
|||
Banderolliterveiset | Kirjoittakaa yhdessä... | Nuortennetti | Tutustu |
Kirjoittakaa yhdessä pohtimanne viesti Lapsen oikeuksiin liittyen lakanaan. Viesti voi liittyä johonkin paikalliseen teemaan, esim. Emme halua että koulun opettajia lomautetaan tai haluamme lisää liikunta ja taideaineita! Harrastuskerhotoimintaa kouluihin tms. Tai että, kouluruoka on hyvää, mutta tarvitsemme myös välipalaa!
Valitkaa paikka, jossa on iso seinä, esim. koulun aula ja mielellään käsienpesupaikka lähellä. Lakanaan kerätään koululaisilta kädenjälkiä ”allekirjoituksiksi” kun lakana on täynnä kädenjälkiä, se luovutetaan rehtorille tai kunnan päättäjille. Lakanoita voi olla useita eri teksteillä.
Viestejä ja lakanoita voi luovuttaa esim. kaupunginjohtajalle tai opetus-tai sivistyslautakuntien puheenjohtajille. MLL:n paikallisyhdistykset voivat olla apuna päättäjille viestin viemisessä. Koska pääättäjillä on velvollisuus kuulla nuorten ja lasten mielipiteitä, heidän on hyvin vaikea kieltäytyä viestien vastaanottamisesta ja usein he suhtautuvatkin tällaisiin tempauksiin erittäin positiivisesti.
Muistakaa lähettää lehdistötiedote paikallislehtiin. Kuvitelkaapa lehden etusivulla hieno kuva isosta lakanasta joka on täynnä viestejä ja tukioppilaat luovuttamassa sitä kaupunginjohtajalle.
|
|||
Dodge the ball | Leikkijät seisovat p... | MLL | Tutustu |
Leikkijät seisovat piirissä. Yksi leikkijöistä on piirin keskellä ja muut leikkijät yrittävät vuorollaan osua keskellä olijaan pehmeällä pallolla. Jos onnistuu osumaan, keskellä olija ja osuman saanut leikkijä vaihtavat paikkaa. Leikin tarkoituksena on pysyä keskellä niin kauan kuin mahdollista.
|
|||
Doorkeeper | Leikkijät seisovat y... | MLL | Tutustu |
Leikkijät seisovat ympyrässä jalat erillään. Yksi leikkijöistä on piirin keskellä. Piirin keskellä oleva leikkijä yrittää saada vieritettyä pallon jonkin leikkijän jalkojen välistä. Leikkijät voivat estää tämän laittamalla nopeasti jalkansa yhteen kun pallo tulee heitä kohti. Se, jonka jalkojen välistä pallo pääsee läpi, tulee keskelle ja yrittää vuorostaan saada palloa jonkun jalkojen välistä läpi.
|
|||
Eläinsokko | Leikkijät muodostava... | MLL | Tutustu |
Leikkijät muodostavat 5-10 hengen piirin. Yksi leikkijöistä menee keskelle ja hänen silmänsä sidotaan liinalla. Piiri liikkuu hetken kunnes sokko huutaa "Seis!" Hän osoittaa jotakuta piirissä ja kysyy "Miten lehmä sanoo?" (tai kissa, auto ym.) Osoitettu vastaa ääntelemällä sokon kysymykseen. Mikäli sokko tunnistaa hänet, osat vaihtuvat. Ellei, yritetään uudelleen.
|
|||
Ensivaikutelma | Jokaiselle leikkijäl... | MLL | Tutustu |
Jokaiselle leikkijälle annetaan kaksi lappua. Toiseen kirjoitetaan oma nimi ja toiseen vertauskuvallinen ensivaikutelma vieressä istuvasta henkilöstä, esim. "Hän on ylväs kuin kuningatar", "villi kuin kissa" jne. Laput sekoitetaan, kukin ottaa nimilapun ja ensivaikutelmakuvauksen ja lukee ne peräkkäin. Esim. "Kun ensi kerran tapasin Mauno Mattilan, mieleeni tuli: Hän on komea kuin kameli."
|
|||
Etunimet pikakierroksena | Kaikki leikkijät ter... | MLL | Tutustu |
Kaikki leikkijät tervehtivät toisiaan ja sanovat nimensä. Ensimmäisellä kierroksella tervehditään kättelemällä ja silmiin katsomalla. Seuraavalla kierroksella otetaan kiinni nilkasta, polvesta, olkapäästä, korvasta jne.
|
|||
Evoluutioleikki | Evoluutioleikissä ka... | WAU ry | Tutustu |
Evoluutioleikissä kaikki leikkijät aloittavat Ameeba tasolta ja tekevät käsillään sammakon
uintiliikettä ja huutavat “Ameeba Ameeba!”, kun kaksi ameebaa kohtaa, he tekevät “kivi,
sakset, paperi”leikin * ja se kumpi voittaa nousee evoluutiossa toiselle tasolle eli
heinäsirkaksi, häviäjä pysyy Ameebana.
Ameeba etsii toisen Ameeban ja yrittää voittaa “kivi, sakset, paperin” ja päästä seuraavalle
tasolle. Heinäsirkka nostaa molemmat kädet pään päälle, joista etu ja keskisormet
koukistuvatojentuvat ja huutaa “Zirp Zirp!”. Kun kaksi heinäsirkkaa kohtaavat menevät he
vastakkain ja tekevät“kivi, sakset, paperi” leikin. Voittajasta tulee pupu ja häviäjä tippuu
tason alaspäin takaisin ameebaksi. Pupu nostaa kädet pään päälle, heiluttaen käsiä
eteentaakse ja huutaa “Fläbäti Fläbäti!”.
Puput kohtaavat ja “kivi, sakset, paperi” leikin jälkeen voittajasta tulee gorilla ja häviäjästä
Heinäsirkka. Gorilla lyö nyrkeillään ja pyrkii etsimään toisen Gorillan ja he tekevät jälleen
“kivi, sakset, paperi” leikin, häviäjästä tulee Pupu ja voittajasta tulee ihminen, jolloin peli
päättyy hänen kohdallaan.
|
|||
Hahaha! | Leikkijöille jaetaan... | MLL | Tutustu |
Leikkijöille jaetaan numerot. He käyvät lattialle selälleen numerojärjestykseen siten, että seuraavan pää on edellisen vatsan päällä. Kun kaikki ovat lattialla selällään, pää toisen vatsalla, aloittaa ensimmäinen sanalla "ha", toinen jatkaa "haha", kolmas "hahaha", aina jokaisen saaman numeron mukaan. Leikin kestäessä kaikki saavat nauraa paitsi se, kenen vuoro on sanoa "ha". Leikki loppuu yleensä yhteiseen naurunremakkaan.
|
|||
Haukka ja metsähiiri | Valitaan leikkijöist... | Jonna | Tutustu |
Valitaan leikkijöistä 1 haukka ja 1 metsähiiri. Muut ottavat parit ja asettuvat leikkialueelle sinne tänne käsikädessä vastakkain seisomaan, jolloin he ovat suojapaikkoja. Haukka koittaa saada metsähiirtä kiinni juosten. Metsähiiri voi piiloutua suojapaikkaan, eli juosta jonkin parin luo, mennä parien käsien alta parin väliin ja sysätä toisen parista pois, jolloin tästä tulee uusi metsähiiri. Mikä haukka saa metsähiiren kiinni, osat vaihtuvat.
|
|||
Hauska tutustumiskilpailu | Pyydä leikkijöitä mu... | Nuortennetti | Tutustu |
Pyydä leikkijöitä muodostamaan noin viiden hengen ryhmiä ja pyydä ryhmiä seisomaan rivissä. Leikinjohtajana voit määrätä, millaiseen järjestykseen leikkijät rivissä asettuvat: esimerkiksi aakkosjärjestyksen, kengännumeron, pituuden tai iän mukaan. Voit käskeä ryhmää myös muodostamaan erilaisia patsaita ja kirjaimia. Ryhmät voivat miettiä toisilleen tutustumistehtäviä, joista heille annetaan nopeus- ja nokkeluuspisteitä.
|
|||
Hedelmäsalaatti | Muodosta tuoleista r... | Nuortennetti | Tutustu |
Muodosta tuoleista rinki ja jaa ryhmä kolmeen osaan. Nimeä yksi osa ryhmästä banaaneiksi, toinen omenoiksi ja kolmas kirsikoiksi. Pyydä osallistujat istumaan tuoleilla, joita on yksi vähemmän kuin leikkijöitä. Huomioi, että samaan ryhmään kuuluvat menevät istumaan eri puolille rinkiä. Leikinjohtajana voit olla ensimmäiseksi keskellä.
Aloita leikki huutamalla esimerkiksi "banaanit!", jolloin kaikkien banaaneiden tulee vaihtaa paikkaa keskenään ja sinä yrität päästä istumaan jollekin tuoleista. Se leikkijä, joka jää ilman tuolia, jää keskelle. Jos keskellä olija huutaa "hedelmäsalaatti!", kaikki vaihtavat paikkoja keskenään.
|
|||
Heitä hymy | Istutaan piirissä si... | MLL | Tutustu |
Istutaan piirissä siten, että jokainen voi nähdä toisensa. Leikin aloittaja hymyilee avoimesti ja katsoo toista leikkijää silmiin. Sitten hän pyyhkäisee hymyn kädellään kasvoiltaan ja heittää sen valitsemalleen leikkijälle. Tämä ottaa hymyn "kiinni" ja levittää sen kasvoilleen hetkeksi. Sitten hän pyyhkii oman hymynsä pois ja heittää sen seuraavalle. Kenenkään muun ei tule hymyillä ja heittäjän kasvoille ei saa jäädä jälkeäkään siinä olleesta hymystä. Tämä leikki onnistuu tietysti silloin, kun se epäonnistuu :)
|
|||
Hiirulainen | Leikissä tarkoitukse... | Iida | Tutustu |
Leikissä tarkoituksena on oppia toimimaan ryhmänä.
Valitaan yksi hiirulainen (ensimmäisellä kerralla leikin ohjaaja). Jokaisella on oma tuoli, myös hiirulaisella, ja tuolit on aseteltu sikin sokin tilaan. Hiirulainen saa vain kävellä, mutta muut saavat juosta.
Hiirulainen aloittaa toiselta puolelta tilaa, missä tuoli on, ja koittaa pyrkiä istumaan. Muiden leikkijöiden on tarkoitus estää hiirulaista siirtymällä itse istumaan tuoliin. Tuoleja jää aina yksi vapaaksi, jolloin hiirulainen pyrkii istumaan vapautuneeseen tuoliin.
Leikki loppuu, kun hiirulainen pääsee istumaan. Leikin voi vetää useampaan kertaan, ja ensimmäisellä kerralla on tärkeää, että hiirulainen liikkuu todella hitaasti.
|
|||
Hik | Leikinvetäjä valitse... | MLL | Tutustu |
Leikinvetäjä valitsee yhden leikkijöistä örkkimörkiksi, siten että ollaan tilassa silmät kiinni ja pelinvetäjä piirtää ruksin jonkun selkään. Sen jälkeen lähdetään liikkumaan tilassa sokkona samalla kätellen vastaantulijoita ja sanomalla "hik" Kun örkki kättelee hänen ei tule sanoa mitään. Jos örkki kättelee sinua tulee sinustakin örkkimörkki . Lopulta kaikki ovat örkkimörkkejä.
|
|||
Hymyn heitto | Leikkijät istuvat pi... | MLL | Tutustu |
Leikkijät istuvat piiriin. Joku alkaa hymyillä, vetää kädellään hymyn pois kasvoiltaan ja osoittaa jotakuta. Hymyn vastaanottanut henkilö aloittaa hymyilemisen ja heittää sen seuraavaksi jollekin muulle. Toiset eivät saa nauraa eivätkä hymyillä. Se joka nauraa joutuu pelistä pois.
|
|||
Hyvät ominaisuudet | Joukko jaetaan esime... | MLL | Tutustu |
Joukko jaetaan esimerkiksi neljän ryhmiin. Jokaiselle annetaan paperi ja kynä.
Vaihe 1
Ohjaaja piirtää taululle neliön, jonka myös leikkijät piirtävät paperiin. Neliö sijoitetaan paperin keskelle niin että laidoille jää tilaa. Tehtävä: Miettikää yhdessä kolme hyvää ryhmänne jäsenen ominaisuutta. Merkitkää ne sitten neliön keskelle. Tähän vaiheeseen aikaan esim. 5 minuuttia.
Vaihe 2
Miettikää vuorotellen jokaisesta ryhmänne jäsenestä kolme hyvää ominaisuutta, joita muilla ryhmän jäsenellä ei ole. Kaikki voivat osallistua keskusteluun, myös hän, josta keskustellaan. Ominaisuudet merkitään neliön sivuille. Tähän vaiheeseen aikaa käytetään 5-10 minuuttia.
Keskustelut voidaan koota koko suurryhmässä. Ryhmä kertoo yhteiset hyvät ominaisuudet ja ryhmän jäsentensä hyvät ominaisuudet. Korosta aina leikkiä johtaessasi, että esitetään rakentavia, hyviä ominaisuuksia. Niitä saattaa olla vaikeampi löytää (tätäkin voi eritellä miksi) kuin kielteisiä. Mutta myönteinen palaute auttaa eteenpäin, rakentaa ryhmähenkeä ja vapauttaa.
|
|||
Hämähäkinverkko | Välineet: Lankakerä ... | Tintti | Tutustu |
Välineet: Lankakerä paksusta langasta
Asetutaan piiriin ja kerrotaan osallistujille leikin säännöt. Leikin aloittaja pitelee lankakerää heittokädessään ja ottaa langan vapaasta päästä kiinni toisella kädellä. Aloittaja kertoo nimensä ja jonkun asian, jota tykkää tehdä (”Mun nimi on Matti ja tykkään pelata pleikkaria”), minkä jälkeen hän heittää kerän piirin vastakkaiselle puolelle pitäen tiukasti kiinni toisessa kädessään olevasta langanpäästä. Lankakerän kiinni saanut henkilö ottaa sen heittokäteensä ja pitää toisella kädellään langasta kiinni. Hän kertoo nimensä ja asian, jota tykkää tehdä, minkä jälkeen hän heittää kerän taas jollekin toiselle piirissä pitäen samalla langasta toisella kädellä kiinni. Näin jatketaan niin kauan, että lankakerä on käynyt kaikilla ja piirin keskelle muodostuu langasta hämähäkin verkon näköinen kuvio. Lankakerää ei saa heittää sellaiselle ihmiselle, jolla se on jo käynyt, eikä antaa viereiselle leikkijälle piirissä.
Kun kaikki ovat esittäytyneet ja verkko muodostunut, se pitää purkaa heittelemällä samaa reittiä takaisin. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty! Jokaisen pitää ennen omaa heittoaan keriä kaikki siihen mennessä verkosta vapautunut lanka kerän ympärille, jotta verkko saadaan siististi purettua. Ennen heittoa on varmistettava, että vastaanottaja tietää kerän tulevan hänelle, jolloin hän voi päästää langasta irti ja valmistautua kerän kiinniottoon molemmin käsin.
|
|||
Ihminen ihmiseen | Ohjeista leikkijät o... | Nuortennetti | Tutustu |
Ohjeista leikkijät ottamaan oikealla puolella piirissä oleva parikseen. Aloita leikki sanomalla esim. "Peukalo olkapäähän", jolloin jokaisen on laitettava peukalonsa parin olkapäähän. Muutaman ohjeen jälkeen sano: ”Ihminen ihmiseen”, jolloin leikkijät vaihtavat paria. Se joka jää ilman paria on seuraava ohjeiden antaja. Jos leikkijöitä on tasaparit, viimeiseksi toisensa löytänyt pari on yhdessä ohjeiden antaja. Huomioi, että jotkut suoritukset edellyttävät ongelmanratkaisutaitoa, jotta kummankin onnistuu tehdä tehtävä yhtä aikaa (esim. kyynärpää polveen).
|
|||
Iloa etsimässä -peli | Tänään on Leikkipäiv... | MLL | Tutustu |
Tänään on Leikkipäivä, mutta Ilo on piilossa. Hän on luultavasti mennyt ulos. Löytyisikö Ilo, jos etsitte häntä yhdessä? Kerätkää tiimi vaikkapa perheen jäsenistä, kavereista, naapureista tai sukulaisista ja lähtekää Ilon perään.
Peli on suunnattu kaikenikäisille. Peli sisältää kolme tasoa ja kahdeksan tehtävää, jotka toteutetaan mobiililaitteella kuvaten, kirjoittaen ja tehtäviä ratkaisten.
Tehtävän suorittamisesta tiimi ansaitsee osaamismerkkejä ja saa lisää vihjeitä Ilon löytämiseen.
Pelissä tarvitaan ripaus luovuutta, hippunen rohkeutta ja hyppysellinen intoa heittäytyä. Mutta parhaiten Ilo löytyy, kun se kuulee naurua. Etsikää Iloa hassutellen ja muistakaa nauraa yhdessä. Löydätte Ilon varmasti!
Peliohjeet
1. Kootkaa 2-6 hengen tiimi. Varatkaa aikaa vähintään 20-40 minuuttia pelin pelaamiseen.
2. Päättäkää missä pelaatte. Sisällä vai ulkona? Suosittelemme, että lähdette ulos!
3. Valitkaa mobiililaite, jolla pelaatte. Suosittelemme tablettia tai älypuhelinta.
Huomio. Peliä voi pelata myös tietokoneella, mutta kuvia ja videoita vaativissa tehtävissä vastaaminen voi olla hankalampaa.
4. Iloa etsimässä -peli toimii Seppo-alustalla. Ladatkaa mobiilikaupasta Seppo-sovellus tai avatkaa selaimessa osoite play.seppo.io.
Huomio. Selaimen kautta pelatessa, suositellaan Chromen tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria).
5. Valitkaa kieli, jolla haluatte pelata. Peli löytyy suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
6. Syöttäkää pelikoodi:
suomi 7E989D
ruotsi 728FF2
englanti D75126
7. Aloittakaa peli.
Huomio. Tehtävävastaukset eivät ole julkisia.
|
|||
Jonoleikki | Leikkijät jaetaan ka... | MLL Rauman Lappi | Tutustu |
Leikkijät jaetaan kahteen tai usempaan joukkueseen. Joukkueiden tehtävänä on muodostaa jono sillä perusteella mitä leikinjohtaja sanoo. Nopein joukkue voittaa. Jonoja voi muodostaa esim. iän, pituuden, kengän koon, hiusten värin, sukunimen aakkosten mukaan...
|
|||
Jos-Niin | Leikkijät istuvat pi... | MLL | Tutustu |
Leikkijät istuvat piirissä ja jokainen kuiskaa vasemmalla puolella istuvalle henkilölle JOS-lauseen ja oikealla puolella istuvalle NIIN- lauseen. Kun kaikki ovat kuiskanneet lauseensa, aloitetaan leikin purku. Jokainen sanoo vuorollaan JOS-NIIN lauseen, joka on hänelle kuiskattu. Esim. "Jos sataa lunta niin haluan mennä Linnanmäelle".
|
|||
Jouluterveiset | Voidaan toteuttaa yh... | Nuortennetti | Tutustu |
Voidaan toteuttaa yhdessä oppilaskunnan kanssa. Oppilaskunta on koulussa toimiva oppilaiden oma hallitus, jota täytyy kuunnella koulun päätöksiä tehtäessä. Jos koulussasi ei ole oppilaskuntaa, voit pyytää rehtorilta sen perustamista.
Tarvikkeet:
Lakana tai tyhjiä isoja papereita tai kartonkia. Kyniä, tusseja, jotka kiinnitetty naruun.
Tavoite:
tuoda esiin nuorten mielipide, oikeus osallisuuteen, oikeus tulla kuulluksi, oikeus taiteeseen ja leikkiin.
Toteutus:
Pyytäkää oppilaita kirjoittamaan toiveita siitä miten koulua voisi kehittää tai missä asioissa he haluaisivat tulla kuulluksi. Nuoret kirjoittavat ajatuksensa erivärisillä tusseilla julisteeseen. Onko koulussa jotakin asioita joita voi parantaa? Asiat voivat koskea vaikkapa koulun pihaa, ruokailua, välitunteja tai opettajien lomautusta. Oppilaat voivat ensin pohtia kysymyksiä pienryhmissä 10-15 minuuttia ja kirjoittaa sitten yhdessä valitsemansa asian tai asiat julisteeseen.
Jos käytössä ei ole lakanaa, isomman julisteen voi tehdä teippaamalla yhteen useampia papereita. Juliste voi olla esillä esimerkiksi välitunnilla tai tempauksen voi mennä toteuttamaan luokkiin esimerkiksi lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2009. Viestejä voi kerätä luokissa kiertämällä tai julisteen voi kiinnittää välitunnilla aulaan tai muuhun näkyvään paikkaan. Tukioppilaiden on hyvä olla paikalla kun viestejä kirjoitetaan jotta viestit ovat asiallisia. Viestejä voi myös kerätä kartonkikortteihin (esim puhekuplan muotoisia) jotka liimataan isoon julisteeseen tai lakanaan. Vain asiattomat viestit sensuroidaan. Kortteja voi kerätä kaikista luokista. Tukioppilaat ja oppilaskunta luovuttavat julisteen rehtorille ja /tai se laitetaan esille näkyvälle paikalle muistuttamaan siitä, että nuorillakin on mielipiteitä, joita pitää kuulla.
Julisteen voi myös luovuttaa kunnan päättäjille, vaikkapa opetustoimen johtajalle tai kunnanjohtajalle. Tämän järjestämiseen vaaditaan vähän enemmän tarmoa, mutta usein päättäjät suhtautuvat tällaisiin tempauksiin erittäin positiivisesti. Apua voi kysyä myös MLL:n paikallisyhdistyksiseltä.
|
|||
Jänikset ja tarvikkeet | Leikkijät jaetaan ka... | Jonna | Tutustu |
Leikkijät jaetaan kahteen riviin vastakkain 5-10 metrin päähän toisistaan. Toinen rivi on jäniksiä ja toinen rivi tarvikkeita.
Jokainen tarvike päättää itsekseen, onko ruokaa vai pesä. Samoin jokainen jänis päättää itsekseen, tarvitseeko ruokaa vai pesää. Kun leikinjohtaja antaa merkin, tarvikkeet osoittavat valintansa: pesät asettavat kädet harjakatoksi päänsä päälle, ruoat hierovat käsillä vatsaansa.
Jänikset ryntäävät tarvitsemansa tarvikkeen luokse. Jos jänis löytää tarvitsemansa, se lisääntyy ja nyt molemmat jatkavat jäniksinä. Jos jänis ei löydä tarvitsemaansa, se muuttuu tarvikkeeksi. Uusi kierros alkaa, ne, jotka löysivät parin, ovat nyt siis jäniksiä ja parittomaksi jääneet siirtyvät tarvikkeiksi.
Kierroksia otetaan niin kauan, kunnes kaikki jänikset loppuvat. Leikkiä voi varioida myös muihin eläimiin.
|
|||
Jäätyneet hernepussit | Leikkijät liikkuvat ... | MLL | Tutustu |
Leikkijät liikkuvat ympäriinsä ja yrittävät pitää hernepussia päänsä päällä. Leikinohjaaja kehottaa leikkijöitä välillä kulkemaan varpaillaan, hyppimään yhdellä jalalla, kulkemaan takaperin, kulkemaan hitaammin tai nopeammin jne. Jos leikkijältä putoaa hernepussi, hän jäätyy paikoilleen. Toisen leikkijän pitää poimia pussi ja asettaa se jäätyneen toverinsa päälaelle sulattaakseen hänet. Tätä tehdessään hän ei saa pudottaa omaa hernepussiaan. Leikin tarkoituksena on tovereiden auttaminen, jotta he eivät joutuisi olemaan jäätyneinä.
|
|||
Kani kani | Pyydä leikkijöitä se... | Nuortennetti | Tutustu |
Pyydä leikkijöitä seisomaan piirissä. Aloita leikki niin, että heilutat käsiäsi korvien vieressä ja sanot ”kanikanikani” (voit sanoa myös kanakana tai banibani ja muuttaa halutessasi liikettä). Vieressäsi seisovien leikkijöiden täytyy myös heiluttaa sinun puoleista kättään korvansa vieressä. Heitä kanikani miimisesti jollekin muulle piirissä olevalle ja sano heittäessäsi hänen nimensä. Nyt hän rupeaa vuorostaan heiluttamaan käsiään ja hokemaan ”kanikania.” Vieressä seisojien täytyy pysyä mukana ja olla tarkkana. Jos vieressä olija ei ala heiluttamaan kättään silloin kun ”kanikani” heitetään hänen viereensä, hän tippuu pelistä pois.
|
|||
Karhupolttis | Leikkiin tarvitset p... | Karhujengi | Tutustu |
Leikkiin tarvitset pallon ja välineet, joilla voit muodostaa ympyrän (hiekkaan piirretty, teippi lattiaan, kartioilla merkitty ympyrä...).
Yksi jää ympyrän ulkopuolelle pallon kanssa, hän on karhu. Karhu liikkuu karhu kävelyllä ja tönii palloa tassuillaan kohti ympyrää.
Ympyrään menevät muut leikkijät, he ovat hanhia. Hanhet menevät kyykkyyn ja ottavat nilkoistaan kiinni. Hanhet liikkuvat ympyrässä näin kyykyssä.
Karhu yrittää osua tönäisemällään pallolla hanhiin ja metsästää niitä näin.
Leikkijät voivat sopia muuttuuko metsästetystä hanhesta karhujengiläinen vai poistuuko hän pelistä.
|
|||
Karjatarha | Tätä leikkiä voidaan... | Nuortennetti | Tutustu |
Tätä leikkiä voidaan käyttää ryhmien jakamiseen. Kirjoita lapuille eläinten nimiä, esimerkiksi possu, kana, hevonen, koira tms. ja laita laput hattuun tai purkkiin. Kuinkin eläimen nimeä tulee olla vähintään kolmessa lapussa (tai niin monessa kuin haluat ryhmään jäseniä). Pyydä jokaista leikkijää nostamaan hatusta lappu ja hajautumaan ympäri huonetta. Omaa lappuaan ei saa näyttää muille. Kerro, että tarkoituksena on löytää oman ryhmän jäsenet niin, että leikkijät matkivat oman eläimen ääntä. Puhuminen on kielletty. Leikki päättyy, kun kaikki ovat löytäneet omaan ryhmäänsä. Voit vaikeuttaa leikkiä niin, että leikitte sitä pimeässä huoneessa tai silmät sidottuina.
|
|||
Karttakepin kuljetus (viesti) | Karttakeppi polvien ... | MLL | Tutustu |
Karttakeppi polvien väliin, kuljetetaan tietty matka, jonka jälkeen keppi luovutetaan seuraavan kilpailijan polvien väliin käsin koskematta. Matkan voi päättä itse riippuen käytössä olevan alueen koosta.
|
|||
Katseet kohtaavat | Pyydä leikkijöitä se... | Nuortennetti | Tutustu |
Pyydä leikkijöitä seisomaan piirissä ja kerro heille, että tämän leikin aikana ei ole tarkoitus puhua. Leikki alkaa niin, että jokainen ringissä oleva kääntyy katsomaan vasemmalla puolella olevaa leikkijää ja siirtää katseensa seuraavaan ja taas seuraavaan jne. Kerro, että katseen pitää pysähtyä hetkeksi jokaiseen piirissä seisovaan. Jos kaksi ihmistä huomaa katsovansa toisiaan suoraan silmiin, he eivät siirrä katsettaan eteenpäin vaan vaihtavat hiljaa paikkoja keskenään. Uudella paikalla aloitetaan taas katsominen vasemmalla puolella seisovasta.
|
|||
Kekribingo | Kekribingossa kerätä... | Talonpoikaiskulttuurisäätiö Satu Pietilä | Tutustu |
Kekribingossa kerätään suora joko vaaka-, pysty- tai viistosuunnassa. Voit tehdä yhden tai useamman tehtävän päivässä. Bingotehtävät voi suorittaa myös yhdessä ystävien tai perheen kanssa. Kivaa yhteistä tekemistä esimerkiksi syyslomalle!
|
|||
Kekrilukujärjestys | Tee yhdessä ystävien... | Talonpoikaiskulttuurisäätiö Satu Pietilä | Tutustu |
Tee yhdessä ystävien tai perheen kanssa kekrilukujärjestyksestä päiväjärjestyksessä tai omassa mieluisassa järjestyksessä tehtäviä. Lukujärjestys sopii esimerkiksi syyslomalle ajanvietteeksi. Lukujärjestyksen löydät sivun alalaidasta pdf-tiedostona.
|
|||
Keppiviesti | Jaetaan joukkueet ta... | MLL | Tutustu |
Jaetaan joukkueet tai kisataan jokainen jokaista vastaan. Laitetaan otsa pesäpallomailaan, jonka jälkeen mailan ympäri pyöritään 10 kertaa. Sen jälkeen alkaa matka eli kilpailijoiden tulee kulkea joku sovittu matka, esim. kiertää joku merkki ja palata takaisin. Jos tehdään joukkueittain, toimitaan kuten viestissä eli maaliin tullut lähettää seuraavan matkaan.
|
|||
Kerro itsestäsi pallo | - Otetaan pallo (esi... | Varhaiskasvatuksen opiskelijat | Tutustu |
- Otetaan pallo (esimerkiksi jumppapallo)
- Mennään piiriin (ryhmässä)
- Sovitaan yhdessä kysymys mitä kysytään (tai lapsi, joka aloittaa leikin saa keksiä kysymyksen. Esimerkiksi kysymys voi olla: mikä sinun nimesi on?)
- Aloittava lapsi vie pallon piirissä yhdelle lapselle, jolta kysyy kysymyksen, johon pallon saannut vastaa
- Näin mennään edelleen lapselta lapselle kysyen ja vastaten kysymykseen, pallon kera.
- Isossa ulkotilassa piirin koko voi vaihdella
(Leikkiä voi vaikeuttaa tarpeen mukaan niin, että jokainen lapsi keksii oman kysymyksen seuraavalle. Tai sopia niin, että palloa kuljetetaan seuraavalle hyppien, pyörittäen ym. jolloin leikkiin lisätään liikkumista.)
|
|||
Kerro, kuka piipittää | Leikkijät istuvat ti... | MLL | Tutustu |
Leikkijät istuvat tiiviiseen piiriin. Yksi leikkijöistä jää keskelle ja hänen silmänsä sidotaan. Hän menee istumaan jonkun syliin ja sanoo "Kerro, kuka piipittää!" Se, jonka syliin on istuttu, sanoo mahdollisimman möreällä äänellä "Piip!" Sokko yrittää arvata, kenen sylissä istuu. Jos hän ei onnistu, hän siirtyy toiseen syliin ja yrittää uudelleen. Se, kenet sokko tunnistaa, joutuu arvaajaksi.
|
|||
Keräilykisa | Pelissä ryhmä jaetaa... | Teija | Tutustu |
Pelissä ryhmä jaetaan joukkueisiin, joille annetaan kaikille sama lista kerättäviä asioita. Pelialue ja vuodenaika vaikuttavat listan sisältöön. Mikäli käytössä on ulkotilaa, kannattaa listaan merkitä myös luonnosta löytyviä asioita. Leikistä tulee hauska, kun osa etsittävistä asioista voidaan tulkita monin tavoin ja niiden löytyminen vaatii hieman mielikuvitusta. Toimiva lista voi olla esimerkiksi seuraavanlainen: valkoinen sukka, punainen kynä, murheenkryyni, apila, näkkileipä, kakkosnelonen, ilopilleri, höyhen, pyöreä kivi, heitoistuin, surullinen tarina, pelinappula, käpy, tietoisku. Peliajan päätyttyä kukin joukkue esittelee ja perustelee löytönsä. Heittoistuimeksi saattaa kelvata ilmaan heittettävä tuoli ja murheenkryyni voi olla mannaryyni, jonka päälle itketään. Tuomaristo palkitsee hauskimman kokoelman.
|
|||
Ketjuloru | Tämä leikki kehittää... | Nuortennetti | Tutustu |
Tämä leikki kehittää yhteistyötä ja sosiaalisuutta. Aloita leikki sanomalla, että olet joku tai jokin ja etsit itsellesi tärkeää asiaa. Esimerkiksi: ”Olen balettitanssija ja etsin tanssikenkääni.” Tämän jälkeen seuraava leikkijä jatkaa: ”Olen tanssikenkä ja etsin jalkaa”, josta kolmas jatkaa: ”Olen jalka ja etsin jalkapalloa”. Jatkakaa leikkiä näin. Jos joku leikkijöistä ei keksi sopivaa sanaa, niin pohtikaa sitä yhdessä.
|
|||
Kipot ja kannet | Teimme teille esteet... | Mahdollisuus lapselle ry | Tutustu |
Teimme teille esteettömän version tutusta leikistä.
Tarvitset paljon matalia merkkikartioita tai purkkeja. Tätä leikkiä voi kokeilla sekä ulkona että sisällä.
Leikin kulku:
Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Kannet yrittää kääntää purkit oikein päin ja Kipot purkit väärinpäin. Ajan päättyessä se joukkue, jolla on enemmän purkkeja käännettynä, voittaa.
Eri versioita:
- Voit leikkiä myös pöydän päällä pienemmillä purkeilla.
- Voit kokeilla siten, että kaikilla on silmät peitettynä.
- Voit myös laittaa purkkeihin jotain helisevää.
- Vikkeläkätiset saavat käyttää vain sitä kättä, jolla eivät kirjoita.
- Mitä jos maalaat ulkopuolen toisella värillä ja sisäpuolen toisella.
- Jos leikit liikkuen, laita vauhdikkaat liikkujat etenemään rapukävelyllä tai jalat yhteensidoittuina, ehkä jopa takaperin.
|
|||
Kirjaimista sana | Jokaiselle leikkijäl... | MLL Vuores | Tutustu |
Jokaiselle leikkijälle annetaan paperilla yksi kirjain.
Leikinvetäjä sanoo jonkin sanan kuten ”talo”. Leikkijöiden pitää muodostaa kirjaimista sanottu sano mahdollisimman nopeasti.
|
|||
Kisapallo | Leikkijät seisovat p... | MLL Rauman Lappi | Tutustu |
Leikkijät seisovat piirissä selkä keskustaan päin. Leikin aloittaja antaa pallon seuraavan käteen ja lähtee itse juoksemaan vastakkaiseen suuntaan. Pallon on kuljettava jokaisen käsien kautta. Juoksija yrittää ehtiä omalle paikalleen ennen palloa. Jos hän ehtii, joutuu se, jolla on pallo kädessään seuraavaksi kiertäjäksi.
|
|||
Kivettyneet kanat | Osallistujat jaetaan... | Nuortennetti | Tutustu |
Osallistujat jaetaan kahteen joukkueeseen. Toinen joukkue seisoo rivissä selkä muihin päin. Toinen joukkue alkaa esittää yhdessä aluksi päättämäänsä tai leikin ohjaajan kertomaa asiaa (esim. kanaa). Ilman ääntä. Jossain vaiheessa leikin ohjaaja huutaa "kivettykää!". Silloin esiintyjät kivettyvät eli pysähtyvät ja ne, jotka olivat selin esittäjiin kääntyvät ympäri ja arvaavat mitä kivettyneet patsaat esittävät. Jos he eivät arvaa, otetaan uusi kivetys. Jos he arvaavat, joukkueet vaihtavat osia. Eli ne, jotka arvasivat esiintyvät seuraavaksi. Kannattaa ottaa aluksi harjoituskierros.
|
|||
Kolme asiaa minusta | Jokainen osallistuja... | MLL | Tutustu |
Jokainen osallistuja kertoo itsestään kolme asiaa siten, että kaksi asiaa on totta ja
yksi ”valetta”. Muut yrittävät arvata mikä on totta ja mikä ei.
|
|||
Kolmen ketju-hippa | Ohjeista ryhmää site... | Nuortennetti | Tutustu |
Ohjeista ryhmää siten, että hipassa se, jonka kiinniottaja saa kiinni jää seisomaan paikalleen kädet levällään. Hän pelastuu, kun hän molemmissa käsissään on kiinnijäämätön pelaaja ja tällöin kaikki kolme jatkavat juoksua.
|
|||
Koske keltaista! | Anna leikkijöille oh... | Nuortennetti | Tutustu |
Anna leikkijöille ohje, joka voi olla esimerkiksi: "Koske keltaista!". Leikkijöiden täytyy etsiä kyseisen värisen kohdan omista vaatteistaan tai muista varusteistaan ja koskettaa sillä toisen leikkijän keltaista kohtaa. Jos jollakin leikkijällä ei ole keltaista, hän voi koskettaa toisen keltaista kädellään. Jos vain yhdellä leikkijöistä on keltaista, koskettavat kaikki muut leikkijät sitä kädellään. Tämän jälkeen anna uusi ohje, joka voi olla värien lisäksi esimerkiksi jokin materiaali tai tietty esine.
|
|||
Kosketa keltaista | Leikinvetäjä antaa o... | Teija | Tutustu |
Leikinvetäjä antaa ohjeen, esim. ”Koske keltaista!” Leikkijät etsivät kyseisen värisen kohdan omista vaatteistaan tai muista varusteistaan ja koskettavat sillä toisen leikkijän keltaista kohtaa. Jos jollakin leikkijällä ei ole keltaista, hän voi koskettaa toisen keltaista kädellään. Jos vain yhdellä leikkijöistä on keltaista koskettavat kaikki muut sitä kädellään. Sen jälkeen vetäjä antaa uuden ohjeen.
|
|||
Kosketus | Jokainen leikkijä ko... | MLL | Tutustu |
Jokainen leikkijä koskettaa vuorollaan oikealla istuvaa käsivarteen, katsoo häntä silmiin ja sanoo hänestä jonkin myönteisen asian.
|
|||
Krokotiilijoki | Harjoitteeseen tarvi... | WAU ry | Tutustu |
Harjoitteeseen tarvitaan kaksi jumppamattoa ja telinevoimisteluköydet. Köydet ovat
keskellä, krokotiilimeren päällä ja matot eli rannat ovat köysien molemmin puolin. Ryhmän
tehtävänä on siirtyä matolta toiselle, niin että kukaan ei tipu / koska krokotiilimereen.
Mattojen on tarkoitus olla niin kaukana köysistä, että kukaan ei ylety yksin kurottamalla
ottamaan köysiä vaan tässä tarvitaan hieman ryhmän ongelmanratkaisutaitoja ja
yhteistyötä. Saaret voi hyvin toimivien ryhmien kanssa asettaa myös niin kauas toisistaan,
että he ylettyvät köysiin vain ainoastaan tekemällä esim. hupparista lasson.
Tavoitteena on, että lapset itse käyttävät mielikuvitustaan ja kokeilevat erilaisia
vaihtoehtoja, joilla saisivat köyden itselleen joten vihjeiden antamista kannattaa odottaa.
Kun ryhmä saa köyden, myös saarelta toiselle pääsemisessä kaikki tarvitsevat toistensa
apua ja tukea.
|