Leikkipankki
Leikkejä ja vinkkejä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille

Ajankohtaisia leikkejä

Kaikki leikit

68 leikki(ä) löytyi
Nimi Ohjeet Ilmoittaja
Aasin häntä Tämä useassa maassa ... Lapsilletekemista.fi
Tämä useassa maassa tunnettu leikki sopii erityisesti perheen pienimmille. Aluksi seinään tai oveen kiinnitetään esim. hevosen kuva. Lisäksi tarvitaan hevosen häntä, johon on valmiiksi kiinnitetty sinitarraa tai kaksipuoleista teippiä. Leikissä on tavoitteena kiinnittää aasin häntä silmät sidottuina. Leikkijää pyöritetään ensin pari kertaa ympäri ja ohjataan sitten vähän matkaa oikeaan suuntaan. Jos leikkijöitä on useita, voidaan kisata, kuka saa hännän lähimmäksi oikeaa paikkaa. Leikkiin on helppo keksiä omia variaatioita. Tässä pari ehdotusta: – Jouluna voidaan piirtää joulukuusi, jolloin leikkijöiden tehtävänä on laittaa palloja oksille. Jos pallo osuu kynttilän kohdalle, muiden tehtävänä on antaa varoitusääni. – Oveen voidaan kiinnittää isokokoinen jääkiekkomaalivahti. Leikkijöiden tehtävänä on viedä paperinen kiekko maaliin silmät kiinni. Maalivahdin sijaintia tai asentoa voidaan vaihtaa välissä.
Angry Birds Ensiksi rakennetaan ... WAU ry
Ensiksi rakennetaan alueen/salin reunoja pitkin menevä rata, jonka varrella on suojia jotka ovat suunnattu salin keskustaan. Jos välineet riittää, radasta voi tehdä sellaisen jossa ei saa koskea lattiaan. Keskelle salia tulee heittoalue, jonka sisältä muutama pelaaja heittelee pehmopalloja kohti radalla meneviä pelaajia. Palloja saa kerätä alueen ulkopuolelta mutta heittää saa vaan heittoalueelta. Jos pallo osuu, heittäjää pääsee radalle ja palanut pelaaja tulee heittäjäksi. Voi pelata myös polttopallo tyyliin jolloin radalle ei pääse takaisin vaan pelataan kunnes kaikki ovat joutuneet heittäjiksi. Toinen variaatio on pelata kahdella joukkueella. Silloin rataan tehdään alku- ja loppupiste. Yksi joukkue on siis heittäjänä, toisen joukkueen pelaajat yrittävät päästä radan läpi. Radan loppuun on hyvä tehdä joku “nappi”. Aina kun pääsee napille asti saa joukkueelle yhden pisteen. Jos matkalla palaa, saa heti mennä alkupisteeltä lähtemään uudelle kierrokselle. Tähän versioon tarvitaan myös ajastin, esim. kolme minuuttia aikaa hankkia pisteitä kun toinen on joukkue on keskellä heittämässä, sen jälkeen roolit vaihtuu joukkueen vuoro. Pallojen keräämiseen voi roolittaa heittovuorossa olevia pelaajia, esim. kolmasosa ryhmästä kerää aina minuutin, tai jokaisella on pari joka kerää palloja kun toinen heittää. Tai sitten kaikki vaan käyvät keräämässä itselleen palloja.
Bemu Käydään piiriin seis... MLL
Käydään piiriin seisomaan haarat levälleen. Piirin keskellä vieritetään palloa ja yritetään saada pallo toisen haarojen välistä läpi. Käsillä saa estää. Viereisen haarojen välistä palloa ei saa heittää, koska se olisi liian helppoa. Kun pallo menee ensimmäisen herran jonkun haarojen välistä, kyseinen henkilö kääntyy selkä piirin keskustaan päin ja jatkaa haarojen välin puolustusta siltä puolelta. Kun pallo menee toisen kerran haarojen välistä, henkilö tippuu. Peliä pelataan niin kauan, että jäljellä on enää kaksi. He ovat voittajia.
Dodgeball (variaatio) Pelialue on suorakai... WAU ry
Pelialue on suorakaiteen muotoinen ja se jaetaan kolmeen osaan. Pelissä on kaksi joukkuetta ja he ovat omilla pelialueillaan, keskelle jää ns. pallon hakualue. Peli alkaa niin, että pallo/pallot on asetettu keskelle pallon hakualueelle ja pelaajat ovat oman alueensa takarajalla. Nopein saa pallon/pallot itselleen. Joukkueiden tehtävänä on polttaa toisen joukkueen jäseniä. Heittojen pitää lähteä aina omalta pelialueelta. Vain suorat heitot lasketaan, ei maan kautta tulleet. Kun pelaaja palaa, siirtyy hän sivuun pelistä. Saamalla kopin, pallon heittänyt palaa. Pallolla saa suojata vartaloaan. Kumpikin joukkue saa käyttää omalla puolellaan olevia palloja sekä hakea palloja pallon hakualueelta. Pallon hakualueellekin voi vastustaja polttaa pelaajan. Peliin voi ottaa KPK­säännön (kaikki polttaa kaikkia), jolloin peliin pääsee mukaan aina kun oma polttaja palaa. Näin pelistä tulee taktisempaa ja pelaajat alkavat pelata enemmän joukkueena. Mitä useampi pallo on pelissä, sitä enemmän on liikettä!
Doorkeeper Leikkijät seisovat y... MLL
Leikkijät seisovat ympyrässä jalat erillään. Yksi leikkijöistä on piirin keskellä. Piirin keskellä oleva leikkijä yrittää saada vieritettyä pallon jonkin leikkijän jalkojen välistä. Leikkijät voivat estää tämän laittamalla nopeasti jalkansa yhteen kun pallo tulee heitä kohti. Se, jonka jalkojen välistä pallo pääsee läpi, tulee keskelle ja yrittää vuorostaan saada palloa jonkun jalkojen välistä läpi.
Fireball Leikkijät ovat piiri... MLL
Leikkijät ovat piirissä ja ottavat toisiaan käsikynkästä. Piirin keskelle on piirretty ympyrä tai siellä on pallo. Piirissä olijat yrittävät saada vierustoverinsa koskemaan palloon tai ympyrään siten, että kädet pysyvät kiinni toisissaan. Joka koskee palloon tai ympyrään jää pelistä pois. Jos piiri siirtyy siten, että pallo ("fireball") jää piirin ulkopuolelle, putoavat sitä lähimpänä olevat kaksi henkilöä pois pelistä.
Gladiaattori Rakennetaan rata, jo... WAU ry
Rakennetaan rata, joka alkaa salin toisesta päästä ja kiemurtelee toiseen päähän. Radalla täytyy olla esteitä ja suojia. Vain mielikuvitus on rajana rakentamisessa. Yksi osallistuja lähtee radan alusta ja yrittää päästä radan loppuun ja saada maalista nostettua jonkin etukäteen sovitun merkin esim. pallon. Muut leikkijät yrittävät pommittaa radalla olevaa gladiaattoria pehmeillä palloilla. Jos gladiaattoriin osuu pallo hänen suorituksensa keskeytyy, jos hän saa nostettu sovitun merkin, hän voittaa.
Hanskanheitto Järjestäkää heittely... Terhokortit / Vuokko Hurme
Järjestäkää heittelykisat. Merkitkää maalarinteipillä lattiaan viiva. Teipatkaa vati lattiaan noin kahden metrin päähän viivasta. Huonosti liikkuvat voivat istua viivalle asetetuilla tuoleilla. Jakaantukaa joukkueisiin ja kokeilkaa pinnin, pallon ja hanskan heittämistä vatiin. Jokainen joukkueen jäsen saa aina kolme yritystä. Osumista joukkue saa pisteen. Julistakaa voittajajoukkue.
Harry Potter polttopallo Kaksi joukketta pela... WAU ry
Kaksi joukketta pelaavat omilla alueillaan, Alueen takaosassa on penkki, jonka päällä on kolme keilaa. Ilmasta tuleva pallo polttaa ja palanut jää paikalleen istumaan. Etukäteen sovittu pelastaja voi pelastaa palaneet koskettamalla. Peli päättyy, jos kaikki joukkueen pelaajat ovat palaneet tai kaikki keilat ovat kaadettu.
Hirvenmetsästys Peliin osallistujat ... WAU ry
Peliin osallistujat jaetaan kahteen joukkueeseen, metsästäjiin ja hirviin. Metsästäjät ovat keskellä salia merkityllä alueella. Hirvet juoksevat salia ympäri. Mikäli metsästäjän heittämä pallo osuu hirveä muualle kuin päähän muuttuu hirvi metsästäjäksi ja osuman tehnyt metsästäjä hirveksi. Metsästäjä voi hakea palloja takaisin itselleen, mutta heittojen pitää lähteä merkityiltä alueilta.
Hyllypallo Pelissä kaikki pelaa... WAU ry
Pelissä kaikki pelaa kaikkia vastaan. Kun pallo osuu suoraan pelaajaan, tämä joutuu ulos pelistä (hyllylle). Palaneen pelaajan täytyy muistaa kuka hänet poltti. Palanut pelaaja pääsee takaisin peliin, kun se pelaaja palaa joka hänet on polttanut. Jos pelaaja saa suoraan heitosta kopin, pallon heittänyt pelaaja palaa ja joutuu pois pelistä. Jos pelaaja yrittää ottaa kopin ja osuu palloon, mutta ei saa palloa kiinni, hän palaa. Pallo kädessä ei saa liikkua tai voidaan sopia esim. kolmen askeleen sääntö, jolloin pallon kanssa saa ottaa kolme askelta ja sitten heittää. Ohjaaja voi myös huutaa kaikki mukaan peliin tai hyllyn tyhjäksi, mikäli jotkut pelaajat joutuvat odottamaan sivussa pitkään. Samaa peliä voi pelata myös joukkueissa, jolloin joukkueiden on tehtävä yhteistyötä polttaakseen toisen joukkueen pelaajat. Muutoin pelissä on samat säännöt.
Hännänpoltto Viisi pelaajaa seiso... MLL
Viisi pelaajaa seisoo jonossa ja ottaa aina etummaisen pelaajan vyötäröstä kiinni. He esittävät eläintä siten, että ensimmäinen on pää ja viimeinen häntä. Muut pelaajat asettuvat piiriin heidän ympärilleen ja yrittävät polttaa pallolla häntää. Pää ei saa ottaa palloa kiinni, mutta voi potkaista sitä. Piirissä olijat saavat vierittää palloa toisilleen voidakseen paremmin polttaa häntää.
Ilmapallon kuljetus Piirretään lähtö- ja... Kerhonohjaaja
Piirretään lähtö- ja maaliviiva. Osanottajat asettuvat maaliviivan taakse. Jokaisella on paperipala, jonka päällä on ilmapallo ja paperista lähtevä naru, joka ulottuu maaliviivan yli. Lähtömerkin jälkeen kilpailijat yrittävät mahdollisimman nopeasti vetää paperilla ilmapallon luoksensa pudottamatta sitä. Jos pallo kuitenkin putoaa saa kilpailija käydä sen nostamassa ja palattuaan maaliviivan taakse, vetää sitä luokseen. Se, jonka pallo ensimmäisenä ylittää maaliviivan, voittaa.
Jalkapallo curling Kentäksi valitaan es... PihaPeliPäivä
Kentäksi valitaan esimerkiksi hulavanne, jonka keskelle pyritään saamaan pallo tai joku puu johon yritetään osua pallolla. Myös heittoalue valitaan ennen pelin alkua ja tämä vaihtelee ryhmän halujen mukaan. Esimerkkipituus 7 metriä kohteesta. Pelaajat pyrkivät heittämään tai vierittämään palloa mahdollisimman lähelle valittua kohdetta ja se, joka onnistuu saamaan pallon lähimmäksi saa pisteen. Jokaiselle pelaajalle annetaan 3 palloa ja palloja heitetään aina vuorotellen. Toisen palloa saa yrittää siirtää omalla pallollaan ja omaa lähintä palloa saa yrittää suojata muilla palloilla. Kun kaikki pallot on pelattu, katsotaan kuka on päässyt lähimmäksi ja aloitetaan seuraava erä. Peliä voi pelata ryhmän valitsemaan pistemäärään asti esimerkiksi 10 pisteeseen.
Kahden tulen välissä Pelialue on suorakai... WAU ry
Pelialue on suorakaiteen muotoinen, joka jaetaan kahtia. Pelissä on kaksi joukkuetta ja he ovat omilla pelialueillaan. Joukkueet heittelevät toisiaan pallolla. Jos pallo osuu, joutuu poltettu vastustajajoukkueen taakse ns takapelaajaksi heittämään palloja. Takalinjalle voi oman joukkuelaiset heittää palloja vastustajien yli, jolloin vastustajat joutuvat kahden tulen väliin. Se joukkue, jolla säilyy pelaajia etulinjalla pisimpään on voittanut
Kahden tulen välissä Suorakaiteen muotoin... Leikkipäivä
Suorakaiteen muotoinen pelialue jaetaan kahtia ja leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Joukkueet asettuvat omille puolilleen. Joukkueet heittelevät toisiaan pallolla. Jos pallo osuu (pään alapuolelle), pelaaja palaa ja siirtyy toiselle kenttäpuoliskolle takapolttajaksi. Kopista ei pala, mutta jos pallo tippuu, pelaaja palaa. Myös viivan päälle astumisesta palaa. Pallon kiinni saanut saa seuraavan heittovuoron, samoin se joka palaa, saa seuraavan heittovuoron. Peli päättyy kun kun toisen joukkueen kaikki pelaajat on poltettu.
Kanaemo ("polttopallo") Yksi leikkijöistä va... MLL/Urjalan yhdistys
Yksi leikkijöistä valitaan kanaemoksi, jonka taakse asettuu n. 2/3 leikkijöistä.kananpojiksi. Yksi ottaa kanaemoa kiinni vyötäröltä ja loput aina edelläolevaa kiinni. Loput leikkijöistä tekevät piirin kanaemon ja poikasten ympärille. Leikki toimii polttopallon tapaan. Piirissä olijat yrittävät osua kananpoikasiin, joita kanaemo yrittää puolustaa. Kanaemo SAA koskea palloon. Jos letka katkeaa tai pallo osuu kananpoikaan, pudonnut kananpoikanen menee piiriin.
Karhun häiritsijät Pelaajat liikkuvat p... MLL
Pelaajat liikkuvat pelialueella etsien vapaata paikkaa. Pallollinen pelaaja saa liikkua vasta syötettyään pallon jollekin toiselle pelaajalle. Syötön saatuaan on pelaajan ensin kosketettava pallolla lattiaan, minkä jälkeen hän voi syöttää tai yrittää maaliheittoa. Osuma maaliin tuo pisteen. Maaleina voivat olla esimerkiksi voimistelumatot. Pelivälineeksi on hyvä valita jokin pehmeä pallo.
Kaupunkisota Ryhmä jaetaan kahtee... WAU ry
Ryhmä jaetaan kahteen joukkueeseen. Molemmat joukkueet rakentavat oman kaupungin eli erilaisia suojia omalle puolelleen salia. Tavoitteena on saada ryöstettyä vastakkaisen joukkueen Timantti/aarre omalle puolelleen tai ohjaajalle, jolloin timantin/aarteen varastanut joukkue saa pisteen. Timantti/aarre jota vastakkainen joukkue yrittää varastaa, laitetaan omaan kaupunkiin näkyvälle paikalle. Timanttia voi suojella heittämällä vastakkaisen joukkueen pelaajia palloilla. Jos pelaajaan osuu pallo hänen täytyy hänen tehdä jokin näistä sovituista asioista: 1. Käydä koskettamassa oman kaupungin päätyseinää 2. Hyppiä esim. viisi kyykkyhyppyä oman kaupungin puolella olevassa vanteessa. 3. Mennä vankilaan ja oman joukkueen pelaajat voivat pelastaa koskettamalla Variaatio 2. Samoilla säännöillä kuin yllä oleva peli mutta joukkueesta valitaan ryöstäjät ja pommittajat. Ryöstäjän tehtävänä on saada vastakkaisen joukkueen timantti omalle puolelle. Pommittajan tehtävä on suojata ryöstäjiä ja oman puolen timanttia. HUOM! Tämä variaatio kaupunkisodasta on vaativampi kuin edellinen..
Keilojen vartija Leikkiin tarvitaan i... MLL
Leikkiin tarvitaan iso pallo ja 3-4 keilaa. Yksi leikkijöistä valitaan vartijaksi. Leikkijät seisovat piirissä, jonka keskellä on keilat ja vartija. Piirissä olevat heittelevät palloa sinne tänne ja yrittävät vartijan huomaamatta kaataa pallolla jonkun keiloista. Se, joka onnistuu, rupeaa vartijaksi ja entinen vartija asettuu piiriin. Jos vartija itse kaataa keilan, hän valitsee jonkun toisen tilalleen.
Kello Piirrä maahan suuri... MLL
Piirrä maahan suuri ympyrä, jonka halkaisija on kaksi metriä (mitä suurempi ympyrä sen vaikeampi leikki). Piirrä ympyrän reunalle numerot kuten kellotaulussa 1–12. Tee ympyrän keskelle kuoppa. Leikkijät asettuvat jonoon ympyrän ulkopuolelle numero yhden kohdalle. Ensimmäinen heittää palloa kuoppaan. Jos pallo menee kuoppaan, hän voi siirtyä numeron 2 kohdalle ja heittää uudelleen. Jos heitto menee ohi, on seuraavan kilpailijan vuoro. Leikkijä jää tällöin paikalleen ja saa heittää uudelleen seuraavalla kierroksella. Leikki jatkuu ja voittaja on se, joka saavuttaa ensimmäisenä numeron 12.
Kerro itsestäsi pallo - Otetaan pallo (esi... Varhaiskasvatuksen opiskelijat
- Otetaan pallo (esimerkiksi jumppapallo) - Mennään piiriin (ryhmässä) - Sovitaan yhdessä kysymys mitä kysytään (tai lapsi, joka aloittaa leikin saa keksiä kysymyksen. Esimerkiksi kysymys voi olla: mikä sinun nimesi on?) - Aloittava lapsi vie pallon piirissä yhdelle lapselle, jolta kysyy kysymyksen, johon pallon saannut vastaa - Näin mennään edelleen lapselta lapselle kysyen ja vastaten kysymykseen, pallon kera. - Isossa ulkotilassa piirin koko voi vaihdella (Leikkiä voi vaikeuttaa tarpeen mukaan niin, että jokainen lapsi keksii oman kysymyksen seuraavalle. Tai sopia niin, että palloa kuljetetaan seuraavalle hyppien, pyörittäen ym. jolloin leikkiin lisätään liikkumista.)
Kiikku polttopallo Pelissä on polttaja ... TT
Pelissä on polttaja joka polttaa jalkapallolla tai pehmeämmällä pallolla. Pelissä sovitaan 1 pisteen, 2 pisteen ja 3 pisteen paikat (1 pisteen paikka voi olla vaikka puu joka täytyy kiertää (ja palata takaisin kiikkuun ennen polttajaa), 2 pisteen paikka voi olla vaikka kivi joka pitää kiertää, 3 pisteen paikka voi olla vaikka ulkorakennus jota pitää koskettaa.). 1pisteen paikka on lähellä kiikkuja, 3 pisteen paikka kauimmaisena kiikuista ja 2 pisteen paikka niiden välillä. Polttaja heittää palloa kiikkujiin joiden täytyy yrittää potkaista pallo mahdollisimman kauaksi ja juosta keräämään pisteitä sillä aikaa kun polttaja käy hakemassa pallon. Jos polttaja kerkeää kiikuille ennen kiikkujaa ei kiikkuja saa pisteitä ja joutuu polttajaksi. Myös jos pallo osuu kiikkujaan ilman että kiikkuja saa potkaistua palloa, joutuu hän polttajaksi. Pelin voittaa se jolla on eniten pisteitä pelin päätyttyä (pelin kesto sovitaan alussa).
Kisapallo Leikkijät seisovat p... MLL Rauman Lappi
Leikkijät seisovat piirissä selkä keskustaan päin. Leikin aloittaja antaa pallon seuraavan käteen ja lähtee itse juoksemaan vastakkaiseen suuntaan. Pallon on kuljettava jokaisen käsien kautta. Juoksija yrittää ehtiä omalle paikalleen ennen palloa. Jos hän ehtii, joutuu se, jolla on pallo kädessään seuraavaksi kiertäjäksi.
Koppipallo Pelialue on suorakai... WAU ry
Pelialue on suorakaiteen muotoinen ja pelissä on kaksi joukkuetta. Pelialueen päissä on merkityt maaliviivat / maalialueet. Pelin idea on palloa tai hernepussia heittämällä saada omalle joukkueelle maaleja. Pallo kädessä ei saa liikkua, vaan se pitää aina heittää joukkuetoverille. Maali syntyy siten, että oman joukkueen jäsen saa kopin maaliviivan takana. Palloa ei saa ottaa pois vastajoukkuelaisen kädestä, mutta heiton saa katkaista. Jos pallo putoaa maahan heittojen välissä, se menee vastajoukkueelle.
Koronapallo Aluksi 1-2 pelaajall... Vakaope Tampereen yliopisto
Aluksi 1-2 pelaajalle annetaan pallo (virus). Leikin tavoitteena on tartuttaa muille pelaajille korona. Muita voi tartuttaa heittämällä palloa osumalla suoraan muihin pelaajiin - eli pompun kautta ei joudu karanteeniin. Kun pallo osuu pelaajaan, hän joutuu karanteeniin (esimerkiksi penkille). Karanteenista pääsee pois takaisin peliin, kun pallo osuu omaan tartuttajaan eli hän joutuu karanteeniin. Pallo kädessä ei saa liikkua. Kuka vaan kentällä oleva saa ottaa pallon maasta - sen saa myös ottaa esimerkiksi tilanteessa, kun pallo pomppaa lattian/seinän kautta. Peli loppuu, jos kentälle jää lopuksi vain yksi pelaaja (hän on tartuttanut kaikki muut). Todennäköisesti pelaajat kuitenkin kiertävät kentän ja karanteenin välissä! Jotta pelistä tulee sujuvaa, osallistujia olisi hyvä olla vähintään 10henkilöä.
Kujajuoksu Leikissä on aluksi k... WAU ry
Leikissä on aluksi kaksi polttajaa ja muut ovat juoksijoita. Leikkialueelle rakennetaan ns. tulikuja. Heittäjät ovat asettuneet salin sivuille, tulikujan molemmille reunoille ja yrittävät heittää pehmeillä palloilla juoksijoita. Juoksijoiden tavoite on päästä salin toisesta päästä toiseen, ilman, että heihin osuu pallo. Mikäli heittäjän pallo osuu juoksijaa muualle kuin päähän, tämä jää kiinni ja muuttuu myös heittäjäksi. Peli jatkuu kunnes kaikki ovat heittäjiä.
Kun menen kauppaan, jätän ostamatta Tässä piirissä leiki... MLL
Tässä piirissä leikittävässä muistileikissä jätetään ostamatta turhia tai hyödyttömiä tavaroita. Ensimmäinen leikkijä sanoo esimerkiksi: Kun menen kauppaan, jätän ostamatta kertakäyttökameran. Seuraava jatkaa: Kun menen kauppaan, jätän ostamatta kertakäyttökameran ja kertakäyttömukin. Kolmas jatkaa: Kun menen kauppaan, jätän ostamatta kertakäyttökameran, kertakäyttömukin ja wc-raikasteen. Jokainen lisää luettelon perään aina yhden tuotteen, eikä mitään jo mainittua saa unohtaa luettelosta, jos haluaa pysyä mukana pelissä. Leikki sopii vähän vanhemmille lapsille, joilla on jo paljon tietoa. Leikkijät voivat pelata peliä myös pallolla. Se, jolle pallo heitetään, sanoo seuraavana
Kuuma peruna Osallistujat istuvat... MLL
Osallistujat istuvat piirissä. Kuuma peruna (hernepussi tai pallo) kulkee leikkijältä toiselle, kunnes perunanetsijä, joka seisoo piirin ulkopuolella kasvot poispäin käännettyinä, huutaa: ”Kuuma peruna!”. Se, jolla on peruna kädessään, liittyy etsijöihin. Uusi perunanetsijä valitsee jonkin numeron, johon asti perunanetsijät laskevat yhdessä hiljaisella äänellä ennen kuin huutavat ”Kuuma peruna!” Leikkiä jatketaan, kunnes viimeinenkin osallistuja on siirtynyt perunanetsijöihin.
Laiva on lastattu Aluksi valitaan yhde... Piipari
Aluksi valitaan yhdessä kirjain tai jokin tietty aihealue, esim. eläimet, joilla laiva on lastattu. Leikkijät istuvat lattialla toisiaan vastapäätä ja vierittävät toisilleen palloa. Jos on valittu vaikka T, niin vierittäjän on keksittävä T-kirjaimella alkava sana sanoen "laiva on lastattu" ja sitten valittu sana. Leikistä tulee haastavampi, jos sanojen täytyy olla tietystä aihealueesta, esim. mitä löytyy vaikkapa metsästä tai kotoa. Kun sanoja ei enään keksitä, voidaan kirjain, tai aihealue vaihtaa. Viimeisen sanan keksijä saa pisteen ja leikin lopussa pisteet lasketaan.
Lasten koulumatka -peli Ohjeistus: Kerhotila... Suomen Pipliaseura
Ohjeistus: Kerhotilaan varataan muutama muki, pallo/vanne tai rengas ja muutama risu. Näitä tarvitaan tehtävien suorittamisessa. Peliä voidaan pelata 2-4 hengen ryhmissä, isommat lapset itsenäisesti. Pienempien kanssa, ohjaaja voi lukea tehtävät. Ohjaaja monistaa kullekin ryhmälle pelilaudan ja tehtäväohjeet koulumatkalle. Lisäksi jokaiselle pelaajalle tulee antaa askelohjelaput. Afrikkalaislapsille ilmansuuntien mukaan kulkeminen on täysin luontevaa. Ilmansuuntia käytetään luontevammin kuin oikeaa tai vasenta. Niinpä pelilaudalla otetaan askeleita ilmansuuntien mukaan. Katsokaa pelilaudalta, mihin suuntaan ilmansuuntanuolet osoittavat. RASHID: 3 askelta etelään 5 askelta länteen 5 askelta etelään 6 askelta itään 3 askelta pohjoiseen 3 askelta länteen 4 askelta etelään ALI: 3 askelta länteen 3 askelta pohjoiseen 9 askelta länteen 4 askelta etelään 2 askelta itään 2 askelta pohjoiseen 1 askel itään ANA 4 askelta itään 6 askelta etelään 6 askelta itään 9 askelta pohjoiseen 6 askelta länteen 5 askelta etelään 1 askel itään ENIFA 4 askelta pohjoiseen 5 askelta itään 4 askelta pohjoiseen 8 askelta länteen 3 askelta etelään 5 askelta itään 5 askelta pohjoiseen Numeroruudun kohdalla tulee vastaan joku tehtävä, joka tulee suorittaa ennen etenemistä. (Numeroita vastaavat tehtävät listassa listassa) Malawilaisten lasten koulumatka on usein pitkä. Matkaan on syytä varata aikaa, sillä kaikkea voi sattua ja tapahtua. Katso, mitä Anan, Enifan, Rashidin ja Alin koulumatkalla tuli vastaan. 1. VUOHI: Vuohi karkasi ja joudut juoksemaan sen kiinni. Juokse pöydän ympäri, mutta varo törmäyksiä. 2. KANOJA: Kylätiellä kuopsuttelee lauma kanoja pikku tipuineen. Innostut matkimaan komeaa kukkoa. ”Kukko kiekuuuuuu!!!” 3. OJA: Oho, edessäsi on leveä oja. Nouse seisomaan ja hyppää muutaman kerran ojan yli ja jatka matkaa. 4. KAIVO: Tulet kyläkaivolle. Naiset nostavat ämpärit päänsä päälle. Hae muki, laita se pääsi päälle. Ota askeleita rauhallisesti muki pääsi päällä. Vaihtoehtoisesti voit kantaa vaikka kirjaa pääsi päällä. 5. PELTO: Koulumatka katkeaa hetkeksi, koska joudut kuokkimaan isän kanssa maissipeltoa. Kuoki peltoa huoneen päästä päähän. 6. KIRJAT: Tarkista, että kirjat tulivat mukaan. Etsi käsiisi ainakin yksi kirja. 7. NUMEROT: Koulussa on tänään matematiikkaa. Kertailet vielä numeroita 1-10. Laske ääneen mahdollisimman nopeasti numerot takaperin 10, 9,…. 8. TERVEHTIMINEN: Kyläpäällikkö tulee vastaan. Tervehdi häntä kohteliaasti sanomalla: Ali uli! Se on jaonkieltä ja tarkoittaa ”Kuinka voit?” 9. AUTO: Kaverillasi on hieno rautalanka-auto. Aja sillä lenkki ennen kuin jatkat matkaa. 10. RENGAS: Pikkupojat kutsuvat sinua pyörittämään rengasta. Pyöritä huoneessa ympyränmuotoisesti rengasta, vannetta tai palloa. 11. NUOTIO: Isoäiti laittaa soppakattilaa nuotiolle, mutta tarvitsee sytykkeitä. Hae isoäidille risuja nuotion sytytystä varten. 12. JÄRVI: Tulet Malawijärven rantaan etkä pysty vastustamaan kiusausta uimisesta. Tee jonkin aikaa uintiliikkeitä. KOULU: Onneksi olkoon! Saavuit kouluun. Ehditkö ajoissa??
Lehtikasapiilo Tarvikkeet: syysleht... Vesipeikko
Tarvikkeet: syyslehtiä (joiden keruuseen haravia, muovisäkkejä tms), pieni pallo tai muu pieni esine - Leikkipaikkana kenttä tai tasainen nurmialue. Piirretään maahan vähintään puoli metriä halkaisijaltaan olevia ympyröitä. Rakennetaan ympyröiden sisään syyslehdistä kasoja, vähintään niin monta kasaa kuin leikkijöitä on, mutta kasoja voi olla kuinka monta tahansa - Valitaan leikin aloittaja (esim. nuorin leikkijä). Muut leikkijät sulkevat silmänsä ja leikin aloittaja piilottaa yhteen lehtikasaan pienen pallon tai esineen. - Leikkijät alkavat liikkua kasojen ympäri sattumanvaraisesti. Tässä voi vaikka laulaa yhdessä laulua tai tanssia. - Kun aloittaja huutaa "syksy!", leikkijät pysähtyvät ja menevät lähimmän lehtikasan luo polvilleen ja etsivät yhdellä kädellä lehtikasan sisältä palloa. Lehtikasaa ei saa hajottaa ympäriinsä eli etsintä on tehtävä rauhallisesti. - Pallon löytäjästä tulee seuraava pallon kätkijä. Lehtikasat korjataan jos tarpeen ja seuraava pallo kätketään. - Leikkiä voidaan jatkaa esimerkiksi 5-10 kierrosta tai kunnes kaikki leikkijät ovat löytäneet pallon. - Vaikeampi versio: Pallon etsintä tehdään silmät kiinni.
Leikillistä ohjelmointia Robotti ei osaa liik... MLL
Robotti ei osaa liikkua ja toimia ilman täsmällisiä ohjeita. Sille pitää kertoa tarkkaan, mitä ja missä järjestyksessä sen pitää tehdä, jotta jokin asia tulee suoritetuksi halutulla tavalla. Ohjelmoidaan kaverirobottia täsmällisin ohjein liikkumaan paikasta toiseen tai suorittamaan jokin tehtävä, esim. pukemaan kengät tai laittamaan kirja hyllyyn. Ensin mietitään, millaisista vaiheista tehtävän suorittaminen koostuu ja sitten yritetään löytää yksikertaiset ja tarkat ohjeet, joita noudattamalla robotti saa tehtävän tehtyä. Jos ryhmässä on eri kieliä äidinkielenään puhuvia lapsia, voidaan vaikkapa suuntakäsitteitä, esim. eteen, taakse, oikea, vasen ja seis, käyttää eri kielillä. Sanojen lisäksi voidaan hyödyntää erilaisia symboleja ja merkkejä, joista voidaan tehdä ohjelmointikortit. Symbolien merkitys sovitaan tarkasti yhdessä. Esim. nuoli voi tarkoittaa askelta ja pallo kyykistymistä.
Lekeri Ensin teillä pitää o... Lyydia
Ensin teillä pitää olla jalkapallo ja päätäte pallon paikan ja sitten valijete yhden Lekerin ja yksi potkaisee palon ja lekeri katsoo maahan ja hakee palon omalle paikalleen sen aikana kun lekeri hakee palloa niin muut menee piloon ja kun lekeri on laittanut palon omalle paikalle niin se pitää huutaa et " pallo paikkalla lekeri tulee " ja lekeri menee ehtimään niitä jotka on piilossa
Meillä saa leikkiä - Ilmapallotennis Pelataan ilmapalloil... Neuvokas perhe
Pelataan ilmapalloilla tennistä. Mailana voi käyttää sanomalehtirullaa tai kättä. Voidaan laskea kuinka monta lyöntiä pallo pysyy ilmassa tai pelata monella pallolla. Lapset keksivät hauskoja variaatioita itse.
Mielikuvituspallo Pyydä leikkijät istu... Nuortennetti
Pyydä leikkijät istumaan tai seisomaan piiriin. Valitse piiristä yksi leikkijä, kenelle haluat heittää mielikuvituspallon. Sano: ”Tämä on pingispallo.” ja heitä pallo valitsemallesi henkilölle. Pallon vastaanottaja jatkaa sanomalla esim. ”Tämä on posliinilautanen.” ja heittää sen seuraavalle leikkijälle. Mielikuvituspalloa/ esinettä heitellään niin kauan, kunnes jokainen on saanut sen ainakin kerran. Muistuta leikkijöitä, että kiinniottajan reagointiin vaikuttaa se, mikä hänelle heitetään: pallo, tiskirätti, elävä kana jne.
Mikä tämä on? Ota käsiisi kaksi er... Nuortennetti
Ota käsiisi kaksi erilaista esinettä ja pyydä osallistujia asettumaan rinkiin. Tarkoituksena on laittaa esineet kiertämään kumpaankin suuntaan. Ojenna esine vierustoverillesi ja sano: "Ole hyvä". Vierustoveri ojentaa esineen takaisin sinulle ja kysyy: "Mikä tämä on?". Anna esine takaisin ja vastaa: "Se on Plip." Esineen saanut antaa sen taas eteenpäin seuraavalle. Aina kun esineen saanut kysyy "Mikä tämä on?", niin kysymys kysytään leikinvetäjältä, eli sinulta saakka. Leikin hauskuus on siinä, kun esineet kohtaavat ja on vaikea muistaa, mitä piti sanoa. Kolmenkymmenen leikkijän ryhmä on tähän leikkiin liian suuri.
Minuuttipallo Alue jaetaan neljään... WAU ry
Alue jaetaan neljään osaan. Ja tehdään neljä joukkuetta. Jokaisella joukkeella on aluksi kolme elämää. Ensimmäinen kierros kestää 1 min. Pelin pallo toimii pommina, joka "räjähtää" minuutin jälkeen (ohjaaja viheltää). Jos pallo on omalla puolella minuutin jälkeen menettää tämä joukkue yhden elämän. Joukkue joka menettää yhden elämän saa valita seuraavan kierroksen keston (30s - 60s). Samaa kierrosaikaa ei saa käyttää myöhemmin uudestaan. Kun joukkue menettää viimeisen “elämänsä”, siirtyy se kokonaan toiseen joukkueeseen, joka viimeksi koski palloa/pommia, ennen kuin se räjähti. Leikki loppuu silloin, kun kaikki joukkueet ovat samalla puolella. Peliä voi soveltaa siten, että otetaan mukaan myös toinen pehmopallo. Toisella pallolla voi polttaa toisen joukkueen pelaajia. Jos palaa toisella "polttopallolla", ei saa enää saman kierroksen aikana koskea "pommipalloon", silloin voi suojella muita oman joukkueen pelaajia tai polttaa toisen joukkueen pelaajia sillä "poltettavalla pallolla". Jos ottaa mukaan polttopallon on hyvä jakaa kaikille liivit ennen kierroksen alkua. Liivi otetaan sitten pois, jos palaa (poltettavalla pallolla) ja sen jälkeen ei saa koskea enään räjähtävään "pomminpalloon"). Jos ottaa tämän kahden pallon version, voi hyvin sopia, että yksi kierros on 60s - 90s.
Muna Kuvaan 2 pelaajan le... MM
Kuvaan 2 pelaajan leikin. Valitaan kumpi aloittaa pelin (tyypillisesti nuorin tai edellisen munan hävinnyt). Aloittaja potkaisee jalkapallon seinään ja kun pallo palautuu seinästä sitä potkaisee toinen leikkijä, joka yrittää jälleen osua seinään ja pallon palautuessa on taas aloittaneen leikkijän vuoro. Leikkiä voi vaikeuttaa kosketusten määrällä. Aluksi voi olla esim. 3 kosketuksella seinään ja taitojen karttuessa pallokosketuksia saa olla enää 1. Jos pallo ei osu seinään, niin leikkijä saa kirjaimen M. Toisesta epäonnistumisesta tulee U. M-U. Ja jatketaan kunnes jommalla kummalla leikkijällä on koko sana kerättynä ja hän on hävinnyt leikin.
Munitus Yksi leikkijöistä al... MLL
Yksi leikkijöistä aloittaa pelin "kiinniottajana". Hän heittää pallon rakennuksen katolle huutaen samalla toisen leikkijän nimen. Leikkijästä, jonka nimi huudetaan, tulee uusi kiinniottaja. Hän ottaa pallon kiinni, heittää sen vuorostaan katolle ja huutaa seuraavan leikkijän nimen. Koska kukaan ei halua olla lähellä kiinniottajaa pallon pudotessa, juoksevat he karkuun heti, kun uusi kiinniottaja on nimetty. Jos pallo putoaa maahan, täytyy uuden kiinniottajan yrittää osua palloa heittämällä toiseen leikkijään. Heti saatuaan pallon käsiinsä hän huutaa "seis" pysäyttäen muut leikkijät, ottaa kolme hyppyaskelta valitsemaansa suuntaan ja yrittää sitten osua pallolla yhteen leikkijöistä. Leikkijät voivat liikkua tukijalan varassa väistääkseen pallon. Jos pallo osuu, saa leikkijä "munan", muuten muna tulee kiinniottajalle. Leikkijä voi saada munan myös epäonnistuessaan pallon heittämisessä katolle: pallon tippuessa maahan osumatta kattoon tai pallon tippuessa talon sivulle tai toiselle puolelle. Jos yksittäinen pelaaja kerää yhteensä kolme munaa, yritetän munat vaihtaa lempinimeen munitusrituaalissa. Munitettava kääntyy seinää vasten, ja munittaja koskettaa hänen selkäpuoltaan noin neljästä kohdasta päälaen ja kantapään välillä. Jos munitettava onnistuu arvaamaan, missä kohdin pallo on lopuksi, jatkuu peli normaalisti. Ellei, päättävät muut leikkijät hänelle lempinimen, jota ei kerrota munitettavalle. Lempinimeä voidaan tämän jälkeen käyttää pelissä ja munitettavan on arvattava, milloin on kysymys hänestä. Joka tapauksessa munitettavan munat nollautuvat.
Mustikkapiirakka Leikkijät menevät pi... MLL
Leikkijät menevät piiriin ja ottavat toisiaan kädestä kiinni. Leikin tarkoituksena on potkia palloa piirissä ja saada pallo ringistä ulos. Se, jonka oikealta puolelta (käden alapuolelta) pallo menee ringistä ulos, tippuu pelistä pois.
Nimi ja pallo Istutaan rinkiin. Jo... MLL
Istutaan rinkiin. Joku ringissä istuvista aloittaa sanomalla oman nimensä ja liittää siihen nimen ensimmäisellä kirjaimella alkavan eläimen (Heini Hirvi). Kun nimikierros on käyty loppuun, alkaa palloleikki. Heitetään palloa jollekin ringissä istuvalle ja sanotaan samalla tämän nimi ja nimikkoeläin.
Nukkuva Intiaani Rakennetaan välineis... WAU ry
Rakennetaan välineistä suojia joiden taakse voi piiloutua. Toisessa päässä salia on lähtöpaikka ja toisessa päässä nukkuva intiaani. Intiaani laskee rauhallisesti kolmeen jonka jälkeen hän avaa silmät. Tuona aikana leikkijät yrittävät piilojen avulla päästä nukkuvan intiaanin selän taakse hakemaan palloa ja yrittävät viedä pallon lähtöpaikkaan. Jos intiaani näkee jonkun leikkijöistä, hän sanoo leikkijän nimen ja tämä joutuu aloittamaan etenemisen alusta. Jos leikkijällä on pallo, kun hänet nähdään, se viedään takaisin intiaanin taakse ja tämän jälkeen hän aloittaa etenemisen lähtöpaikasta.
Numeropallo Leikkijät istuvat pi... MLL
Leikkijät istuvat piirissä, yksi leikkijöistä piirin keskellä pallo kädessään. Jokaiselle leikkijälle sanotaan oma numero. Keskellä olija heittää pallon suoraan ilmaan ja huutaa jonkun numeron. Se kenen tämä numero on yrittää saada kopin ennen kuin pallo putoaa maahan. Jos hän onnistuu hänestä tulee heittäjä. Jollei hän saa koppia, keskellä olija jatkaa heittämistä.
Olen punainen pallo Kukin leikkijä saa v... MLL
Kukin leikkijä saa vuorollaan sanoa otsikon sanat "Olen punainen …" ja lisätä minkä tahansa sanan kolmanneksi. Myös värin saa vaihtaa. Esimerkiksi: Olen punainen pallo. Olen sininen taivas. Samalla leikkijä ilmentää sanomaansa liikkeillään ja ilmeillään.
Painijan käsipallo Pelaajat liikkuvat p... MLL
Pelaajat liikkuvat pelialueella etsien vapaata paikkaa. Pallollinen pelaaja saa liikkua vasta syötettyään pallon jollekin toiselle pelaajalle. Syötön saatuaan on pelaajan ensin kosketettava pallolla lattiaan, minkä jälkeen hän voi syöttää tai yrittää maaliheittoa. Osuma maaliin tuo pisteen. Maaleina voivat olla esimerkiksi voimistelumatot. Pelivälineeksi on hyvä valita jokin pehmeä pallo.
Pallo nilkassa Kerää kaikki yhteen ... MLL
Kerää kaikki yhteen tilaan, jossa on mahdollisuus liikkua vapaasti. Jokaisen osallistujan nilkkaan sidotaan ilmapallo noin 20 senttimetrin narun päähän jalasta. Leikin ideana on yrittää rikkoa toisten ilmapalloja tallomalla ja säilyttää omansa ehjänä mahdollisimman pitkään. Hauska leikki sekä lapsille että aikuisille!
Pallohippa Alussa on kaksi hipp... WAU ry
Alussa on kaksi hippaa, joilla on pallo. Pallo kädessä ei saa liikkua, mutta sitä saa syötellä. Syöttelemällä hipat pyrkivät pääsemään muiden leikkijöiden lähelle ja heittämään / koskettamaan heitä pallolla. Mikäli pallo osuu leikkijää muualle kuin päähän, hän jää myös hipaksi. Hipat erottaa liiveistä, jotka tulee laittaa päälle osuman saatuaan. Kaksi viimeiseksi jäänyttä ovat seuraavan hipan hipat.
Pallokoris Leikkiin tarvitaan v... MLL
Leikkiin tarvitaan vähintään kaksi joukkuetta, joille molemmille annetaan pallo ja ämpäri tai muu astia. Yksi joukkueesta ottaa ämpärin ja seisoo muutaman metrin päässä jonossa olevasta joukkueestaan. Joukkueen jäsenet yrittävät vuorotellen heittää pallon ämpäriin. Ämpärin kannattelija saa auttaa siirtelemällä ämpäriä kohti palloa, mutta paikallaan pysyen. Etukäteen sovitaan 3-5 heittokerrasta. Joukkue, jolla on eniten koreja voittaa.
Pallon kuljetus Leikkijöistä muodost... MLL
Leikkijöistä muodostetaan kaksi joukkuetta. Joukkueet istuvat tuoleilla vastakkain rintamariveissä jonkin matkan päässä toisistaan, jalat suoriksi ojennettuina. Joukkueen ensimmäisellä on pallo nilkkojen välissä. Leikinohjaajan annettua merkin koettavat leikkijät jalkojen avulla antaa pallon vierustoverin nilkkojen varaan, tämä seuraavalle jne. Ensiksi valmiiksi tullut joukkue voittaa. Jos joku pudottaa pallon, hän hakee sen ja jatkaa leikkiä.

Rakennamme Leikkipankkia yhdessä

Kuka vaan voi lisätä leikkejä Leikkipankkiin!

 Ilmoita leikki