Leikkipankki
Leikkejä ja vinkkejä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille

Ajankohtaisia leikkejä

Kaikki leikit

52 leikki(ä) löytyi
Nimi Ohjeet Ilmoittaja
Banderolliterveiset Kirjoittakaa yhdessä... Nuortennetti
Kirjoittakaa yhdessä pohtimanne viesti Lapsen oikeuksiin liittyen lakanaan. Viesti voi liittyä johonkin paikalliseen teemaan, esim. Emme halua että koulun opettajia lomautetaan tai haluamme lisää liikunta ja taideaineita! Harrastuskerhotoimintaa kouluihin tms. Tai että, kouluruoka on hyvää, mutta tarvitsemme myös välipalaa! Valitkaa paikka, jossa on iso seinä, esim. koulun aula ja mielellään käsienpesupaikka lähellä. Lakanaan kerätään koululaisilta kädenjälkiä ”allekirjoituksiksi” kun lakana on täynnä kädenjälkiä, se luovutetaan rehtorille tai kunnan päättäjille. Lakanoita voi olla useita eri teksteillä. Viestejä ja lakanoita voi luovuttaa esim. kaupunginjohtajalle tai opetus-tai sivistyslautakuntien puheenjohtajille. MLL:n paikallisyhdistykset voivat olla apuna päättäjille viestin viemisessä. Koska pääättäjillä on velvollisuus kuulla nuorten ja lasten mielipiteitä, heidän on hyvin vaikea kieltäytyä viestien vastaanottamisesta ja usein he suhtautuvatkin tällaisiin tempauksiin erittäin positiivisesti. Muistakaa lähettää lehdistötiedote paikallislehtiin. Kuvitelkaapa lehden etusivulla hieno kuva isosta lakanasta joka on täynnä viestejä ja tukioppilaat luovuttamassa sitä kaupunginjohtajalle.
Erilaisuuskävely Jaa leikkijät pareit... Nuortennetti
Jaa leikkijät pareittain jollain hauskalla menetelmällä ja ohjaa parit vierekkäin seisomaan sovitun alueen toiseen päähän. Esitä yksi kerrallaan erilaisia väittämiä ja kehottaa osallistujia keskustelemaan niistä oman parin kanssa. Sano väittämiä yksitellen esim. ”Minulla on siniset silmät” ”Minulla on kaksi sisarusta” ”Pidän eläimistä” ja jne. Jos molemmat eivät voi vastata väittämään samalla tavalla ”kyllä” tai ”ei”, he saavat liikkua pienen askeleen eteenpäin. Jos väittämä sopii molempiin, he jäävät paikoilleen. Pari, joka pääsee ensimmäisenä tilan toiseen päähän, on voittaja. He ovat keskenään erilaisin pari. Lopuksi voidaan keskustella siitä, että jokainen meistä on erityislaatuinen ja kahta samanalaista “sinua” ei ole missään.
Hassukävely Kuka keksii hassuimm... Tete
Kuka keksii hassuimman tavan liikkua? Osaatteko matkia? Jokainen saa vuorollaan näyttää mitä hullumman tavan liikkua tilassa. Muut voivat yrittää matkia. Taustalla voi käyttää myös musiikkia, jonka tahdissa liikutaan.
Hauska tutustumiskilpailu Pyydä leikkijöitä mu... Nuortennetti
Pyydä leikkijöitä muodostamaan noin viiden hengen ryhmiä ja pyydä ryhmiä seisomaan rivissä. Leikinjohtajana voit määrätä, millaiseen järjestykseen leikkijät rivissä asettuvat: esimerkiksi aakkosjärjestyksen, kengännumeron, pituuden tai iän mukaan. Voit käskeä ryhmää myös muodostamaan erilaisia patsaita ja kirjaimia. Ryhmät voivat miettiä toisilleen tutustumistehtäviä, joista heille annetaan nopeus- ja nokkeluuspisteitä.
Hedelmä salaatti Ensin leikkijät muod... Smile
Ensin leikkijät muodostavat piirin ja yksi leikkijä menee piirin keskelle. Leikki alkaa kun keskellä oleva leikkijä sanoo "minä pidän..." Esim. Minä pidän suklaasta. Tämän jälkeen ringissä olijat miettivät itsekseen että pitävätkö he suklaasta. Jos ringissä oleva pelaaja tykkää suklaasta,hänen pitää lähteä liikkeelle ja vaihtaa paikkaa jonkun toisen ringin pelaajan kanssa joka tykkää suklaasta. Samaan aikaan keskellä valmiiksi oleva pelaaja yrittää ehtiä jonkun ringistä lähteneen pelaajan paikalle. Pelaaja joka jää ilman paikkaa jää keskelle ja sanoo taas "minä pidän..." Jos keskellä oleva pelaaja ei millään keksi asiaa minkä voisi sanoa hän voi huutaa HEDELMÄ SALAATTI jolloin kaikkien pelaajien on vaihdettava paikkaa.
Hedelmäsalaatti Muodosta tuoleista r... Nuortennetti
Muodosta tuoleista rinki ja jaa ryhmä kolmeen osaan. Nimeä yksi osa ryhmästä banaaneiksi, toinen omenoiksi ja kolmas kirsikoiksi. Pyydä osallistujat istumaan tuoleilla, joita on yksi vähemmän kuin leikkijöitä. Huomioi, että samaan ryhmään kuuluvat menevät istumaan eri puolille rinkiä. Leikinjohtajana voit olla ensimmäiseksi keskellä. Aloita leikki huutamalla esimerkiksi "banaanit!", jolloin kaikkien banaaneiden tulee vaihtaa paikkaa keskenään ja sinä yrität päästä istumaan jollekin tuoleista. Se leikkijä, joka jää ilman tuolia, jää keskelle. Jos keskellä olija huutaa "hedelmäsalaatti!", kaikki vaihtavat paikkoja keskenään.
Hilavitkutin Aloita leikki tekemä... Nuortennetti
Aloita leikki tekemällä jotakin liikettä ja ääntä. Voit esimerkiksi pyörittää käsiä ja sanoa ”viuh viuh viuh”. Muut leikkijät tulevat vuorollaan mukaan ja keksivät oman liikkeen ja äänen. Kerro, että jokaisen leikkijän pitää olla kosketuksessa vähintään yhden leikkijän kanssa. Tämän seurauksena syntyy ”kone” joka on nimeltään Hilavitkutin.
Jouluterveiset Voidaan toteuttaa yh... Nuortennetti
Voidaan toteuttaa yhdessä oppilaskunnan kanssa. Oppilaskunta on koulussa toimiva oppilaiden oma hallitus, jota täytyy kuunnella koulun päätöksiä tehtäessä. Jos koulussasi ei ole oppilaskuntaa, voit pyytää rehtorilta sen perustamista. Tarvikkeet: Lakana tai tyhjiä isoja papereita tai kartonkia. Kyniä, tusseja, jotka kiinnitetty naruun. Tavoite: tuoda esiin nuorten mielipide, oikeus osallisuuteen, oikeus tulla kuulluksi, oikeus taiteeseen ja leikkiin. Toteutus: Pyytäkää oppilaita kirjoittamaan toiveita siitä miten koulua voisi kehittää tai missä asioissa he haluaisivat tulla kuulluksi. Nuoret kirjoittavat ajatuksensa erivärisillä tusseilla julisteeseen. Onko koulussa jotakin asioita joita voi parantaa? Asiat voivat koskea vaikkapa koulun pihaa, ruokailua, välitunteja tai opettajien lomautusta. Oppilaat voivat ensin pohtia kysymyksiä pienryhmissä 10-15 minuuttia ja kirjoittaa sitten yhdessä valitsemansa asian tai asiat julisteeseen. Jos käytössä ei ole lakanaa, isomman julisteen voi tehdä teippaamalla yhteen useampia papereita. Juliste voi olla esillä esimerkiksi välitunnilla tai tempauksen voi mennä toteuttamaan luokkiin esimerkiksi lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2009. Viestejä voi kerätä luokissa kiertämällä tai julisteen voi kiinnittää välitunnilla aulaan tai muuhun näkyvään paikkaan. Tukioppilaiden on hyvä olla paikalla kun viestejä kirjoitetaan jotta viestit ovat asiallisia. Viestejä voi myös kerätä kartonkikortteihin (esim puhekuplan muotoisia) jotka liimataan isoon julisteeseen tai lakanaan. Vain asiattomat viestit sensuroidaan. Kortteja voi kerätä kaikista luokista. Tukioppilaat ja oppilaskunta luovuttavat julisteen rehtorille ja /tai se laitetaan esille näkyvälle paikalle muistuttamaan siitä, että nuorillakin on mielipiteitä, joita pitää kuulla. Julisteen voi myös luovuttaa kunnan päättäjille, vaikkapa opetustoimen johtajalle tai kunnanjohtajalle. Tämän järjestämiseen vaaditaan vähän enemmän tarmoa, mutta usein päättäjät suhtautuvat tällaisiin tempauksiin erittäin positiivisesti. Apua voi kysyä myös MLL:n paikallisyhdistyksiseltä.
Jähmettyneet tunteet Pyydä leikkijöitä kä... Nuortennetti
Pyydä leikkijöitä kävelemään rauhallisesti ympäri leikkitilaa ja laita taustalle soimaan hiljainen musiikki. Pysäytä musiikki ja sano jokin tunnetila esim. viha, kateus, ilo, tyytyväisyys jne. Tällöin leikkijöiden tulee jähmettyä tunnetta esittäväksi patsaaksi. Kerro, että muihin leikkijöihin ei saa koskea vaan tarkoituksena on kuvata tunnetta omalla vartalolla ja ilmeellä.
Kas metsämökin ikkuna Leikin voi toteuttaa... Lastenmusiikkiorkesteri Loiskis
Leikin voi toteuttaa videolla näkyvän mallin mukaisesti. Tässä laulun sanat ja sen aikaiset liikkeet Kas metsämökin ikkuna - piirretään käsillä ikkuna siel tonttu ulos kurkistaa - laitetaan kädet kiikareiksi silmille ja katsellaan "ulos ikkunasta" Jänö laukkaa laputtaa - matkitaan käsillä kehon molemmille puolille jänon juoksua ja oveen kolkuttaa. - Laitettaan toinen käsi oveksi, jota koputetaan toisella nyrkissä olevalla kädellä. Auta, auta pyydän sua - ojennetaan kädet eteen kämmenet ylöspäin rytmissä Metsämies, kun vaanii mua - nostetaan käsi otsalle ja katsotaan sen alta Sulle suojan tarjoan - kädet eteen ristiin, kämmenet olkapäille siis kätes ojenna -ojennetaan käsi eteen
Katseet kohtaavat Pyydä leikkijöitä se... Nuortennetti
Pyydä leikkijöitä seisomaan piirissä ja kerro heille, että tämän leikin aikana ei ole tarkoitus puhua. Leikki alkaa niin, että jokainen ringissä oleva kääntyy katsomaan vasemmalla puolella olevaa leikkijää ja siirtää katseensa seuraavaan ja taas seuraavaan jne. Kerro, että katseen pitää pysähtyä hetkeksi jokaiseen piirissä seisovaan. Jos kaksi ihmistä huomaa katsovansa toisiaan suoraan silmiin, he eivät siirrä katsettaan eteenpäin vaan vaihtavat hiljaa paikkoja keskenään. Uudella paikalla aloitetaan taas katsominen vasemmalla puolella seisovasta.
Kehukukkaset Maalatkaa tai piirtä... MLL Vuores
Maalatkaa tai piirtäkää yhdessä kaikille kukkaset. Tämän jälkeen kerätkää jokaisen kukkaan jokaiselta joku kehu.
Kekrilukujärjestys Tee yhdessä ystävien... Talonpoikaiskulttuurisäätiö Satu Pietilä
Tee yhdessä ystävien tai perheen kanssa kekrilukujärjestyksestä päiväjärjestyksessä tai omassa mieluisassa järjestyksessä tehtäviä. Lukujärjestys sopii esimerkiksi syyslomalle ajanvietteeksi. Lukujärjestyksen löydät sivun alalaidasta pdf-tiedostona.
Keppihevosleikki Tätä voit leikkiä it... Keppihevosanimaation iloinen jengi
Tätä voit leikkiä itsekseen, kaverisi kanssa tai suuremmalla joukolla! Keppihevosleikki on monipuolinen tapa viettää aikaa, sillä siitä löytyy tekemistä kaikenlaisille ja ikäisille ihmisille. Ehdotuksia erilaisista leikkitavoista: RAKENNA OMA KEPPARI Materiaalit: vanhoja sukkia, neula ja lankaa tai liimaa, täytteeksi lisää sukkia, kangaspaloja tai pumpulia, silmäksi nappeja tai kangaspaloja, lankaa harjaksi, keppi, mielikuvitusta KEPPIHEVOSRATA Tee oma keppihevosrata ja järjestä kisat! Voitte hyppiä esteiden yli, kumartua niiden ali, tai pujotella niiden välistä. Vain mielikuvitus on rajana. Tämä sopii parhaiten leikittäväksi ryhmässä. HEVOSTEN KAUNEUSHOITOLA Kerää kauniita nauhoja hiuksiin ja tee sinulle ja hevosellesi yhteensopivat kynsilakat! Luvassa on harjojen letitystä, harjausta sekä hevosten syöttämistä ja juottamista. Sopii yksinleikiksi, parileikiksi ja jopa ryhmäleikiksi. MAASTORATSASTUS Ota kepparisi ja lähde luonnon helmaan ratsastamaan. Voit etsiä lähimmän ulkoilupolun ja antaa tuulen puhaltaa hiuksissa, tai lähteä metsäreitille seikkailemaan. Tämä leikki on optimaalinen, jos haluaa pitää hauskaa itsekseen, mutta mikään ei estä ryhmän laajentamista!
Kerro itsestäsi pallo - Otetaan pallo (esi... Varhaiskasvatuksen opiskelijat
- Otetaan pallo (esimerkiksi jumppapallo) - Mennään piiriin (ryhmässä) - Sovitaan yhdessä kysymys mitä kysytään (tai lapsi, joka aloittaa leikin saa keksiä kysymyksen. Esimerkiksi kysymys voi olla: mikä sinun nimesi on?) - Aloittava lapsi vie pallon piirissä yhdelle lapselle, jolta kysyy kysymyksen, johon pallon saannut vastaa - Näin mennään edelleen lapselta lapselle kysyen ja vastaten kysymykseen, pallon kera. - Isossa ulkotilassa piirin koko voi vaihdella (Leikkiä voi vaikeuttaa tarpeen mukaan niin, että jokainen lapsi keksii oman kysymyksen seuraavalle. Tai sopia niin, että palloa kuljetetaan seuraavalle hyppien, pyörittäen ym. jolloin leikkiin lisätään liikkumista.)
Kurkkaa purkkiin Tämä tempaus voidaan... Nuortennetti
Tämä tempaus voidaan toteuttaa esim. yhdessä MLL:n paikallisosaston kanssa jonkin tapahtuman yhteydessä tai koulussa välituntitempauksena. Askarrelkaa purkkeja joihin voi kurkata ja sieltä näkyy jokin kuva tai esine. Kurkkaajan pitää arvata mihin lapsen oikeuteen purkin kuva tai esine liittyy. Idea on sama kuin edellä olevassa yhdistä parit- tehtävässä. Kurkkaus voi olla maksullinen tai maksuton. Oikein arvanneet saavat pienen palkinnon, esim. makeisen tai purkkaa. Mahdolliset tuotot voi ohjata tukioppilastoimintaan, joka osaltaan edistää lapsen oikeuksia tai yhdessä päätettyyn kohteeseen, esim. joku lapsen oikeuksia edistävä kehitysyhteistyökampanja.
Käsi olkapäälle Käsi olkapäälle harj... Nuortennetti
Käsi olkapäälle harjoitus herättelee myönteisen palautteen antamiseen. Pyydä osallistujia valitsemaan väittämien mukaan yhden ihmisen, kenen olkapäälle hän asettaa kätensä. Samaa ihmistä ei saa valita kahta kertaa. Jatkakaa leikkiä niin pitkään, että jokainen tulee vähintään kerran valituksi. Väitteitä voivat olla mm. Kenen kanssa perustaisit mopokaupan, autoliikkeen, tietokonefirman, leipomon, tanssikoulun, kenet ottaisit kampaajaksesi, valmentajaksesi, henkivartijaksesi…, kuka on mielestäsi huumorintajuinen, lempeä, valoisa, hauska, rohkea, luotettava, taiteellinen… kenen kanssa lähtisit zumbaamaan, hevikonserttiin, suunnistamaan, lenkille, vaatekaupoille, leipomaan pullia.
Liikenneleikki Anna leikkijöille ro... Nuortennetti
Anna leikkijöille rooleja, joita voi olla liikenteessä kuten: poliisi, autoilija, jalankulkija, pyöräilijä jne. Lavastakaa mahdollisimman oikean tuntuinen liikenneleikki, jossa nämä henkilöt esiintyvät. Voitte käyttää tehosteena nauhoitettua liikenteen melua. Keskustelkaa leikin jälkeen siitä, miltä tuntui olla missäkin roolissa. Vaihtakaa osia ja jatkakaa leikkiä.
Loistava tähti Tämän harjoituksen a... MLL
Tämän harjoituksen avulla kohennetaan itseluottamusta. Jokainen leikkaa värillisestä paperista ison tähden, jonka keskelle piirtää kuvansa. Sitten hän kirjoittaa tähden jokaiseen sakaraan myönteisiä aioita itsestään. Isolle paperille tai taululle kirjoitetaan otsikoksi: "Olen tähti! Loistan, koska..." Leikkijöiden tähdistä tehdään linnunrata. Jos leikkijät ovat jo ennestään tuttuja toisilleen, voi harjoituksen tehdä myös niin, että leikkijät kirjoittavat toisistaan myönteisiä asioita toistensa tähtiin.
Luodaan satu Otetaan tarinalle jo... MLL Vuores
Otetaan tarinalle joku pohja tai annetaan lasten päättää teema. Isot lapset voivat kertoa tarinaa yksi lause tai sana kerrallaan ja vuoro vaihtuu aina seuraavalle. Pienempien lasten kanssa voidaan kertoa satua, mutta antaa lasten täydentää tiettyjä kohtia.
Luota ohjaajaan =) Luota ohjaajaan. S... Ma-Pe
Luota ohjaajaan. Suunnitelkaa rata esimerkiksi sisätilan liikuntasalissa, penkkejä ja muutakin voi käyttää radassa. Lähtö on seinustalta ja päättyy istumaan loputtua. Parityöskentelyä! Valitkaa kuka on ohjaaja tai sokko ja vuorotelkaa. Sokon silmät peitetään esimerkiksi pipolla tai kaulahuivilla jotta ei näe mitään. Sokko lähtee seinustalta ja ohjaaja antaa ohjeita jotta sokko pääsee turvallisesti perille ja perillä on jokin johon voi istuutua ja peli päättyy siihen kun sokko istuutuu. Ohjaaja antaa ohjeita esimerkiksi: askel eteenpäin, viisi askelta eteenpäin, puoliaskelta eteenpäin, askel vasempaan, askel oikeaan, käänny vasempaan, käänny oikeaan, peruuta varovasti, nyt voit istuutua. Leikin ideana on luottamus ja vuorovaikutus. Ryhmässä tämä on hauskaa kun on muita pareja osallistumassa ja ensimmäisen radan jälkeen voi ottaa kisana "Speedup" jolloin otetaan aikaa kuka on nopeiten perillä.
Maa-meri-laiva tunnetaidoilla Peli on muunnelma ma... vaka-opiskelijat
Peli on muunnelma maa- meri- laiva-leikistä tunnetaitojen harjoitteluun. Peliin tarvitaan kolme viivaa tai merkittyä paikkaa, jotka ovat kohteliaisuus, ystävällisyys ja empaattisuus. Leikkijät asettuvat keskimmäiselle viivalle, joka on ystävällisyys ja jäävät odottamaan huutoa, mihin siirtyä. Huutaja voi olla yksi lapsista tai ohjaaja. Huutaja huutaa jonkin viivoista (kohteliaisuus, ystävällisyys tai empaattisuus) ja kaikki liikkuvat sovitulla tavalla kyseiselle viivalle ja toimivat kullekin viivalle annetun tehtävän mukaan. liikkumistapoja ovat kohteliaisuuteen liikutaan hypellen ystävällisyyteen liikutaan juosten empaattisuuteen liikutaan karhukävellen Tehtävä kullakin viivalla: kohteliaisuus – kättely ilahduttaminen/ ystävällisyys – kehu kaveria lohduttaminen /empaattisuus – halaaminen/olalle taputtaminen
Mielikuvituspallo Pyydä leikkijät istu... Nuortennetti
Pyydä leikkijät istumaan tai seisomaan piiriin. Valitse piiristä yksi leikkijä, kenelle haluat heittää mielikuvituspallon. Sano: ”Tämä on pingispallo.” ja heitä pallo valitsemallesi henkilölle. Pallon vastaanottaja jatkaa sanomalla esim. ”Tämä on posliinilautanen.” ja heittää sen seuraavalle leikkijälle. Mielikuvituspalloa/ esinettä heitellään niin kauan, kunnes jokainen on saanut sen ainakin kerran. Muistuta leikkijöitä, että kiinniottajan reagointiin vaikuttaa se, mikä hänelle heitetään: pallo, tiskirätti, elävä kana jne.
Mitä te tekisitte? Jaa leikkijät muutam... Nuortennetti
Jaa leikkijät muutamaan samankokoiseen ryhmään. Yksi ryhmä poistuu huoneesta. Muut keksivät sillä aikaa pulmallisen tilanteen. Kutsu huoneesta poistunut ryhmä takaisin. Ryhmäläisten tehtävänsä on arvata, mikä pulmallinen tilanne on kyseessä. Kerro, että he saavat kysyä muilta ryhmiltä yksitellen vihjeitä vain lauseella ”Mitä te tekisitte?” Muut ryhmät vastaavat kertomalla mahdollisia ratkaisuja pulmatilanteeseen. Se ryhmä, jonka vihjeen jälkeen oikea vastaus selviää, pääsee vuorostaan arvaajaksi. 
Narukatu Neljä paria pyörittä... Suomen Voimisteluliitto ry
Neljä paria pyörittää hyppynaruja muodostaen kadun. Kaikki pyörittävät naruja samaan suuntaan ja pyöritysrytmi otetaan ensimmäisestä narusta. Muut etenevät yksin, parijonossa tai pienissä ryhmissä narukatua pitkin. Viimeisen hypyn jälkeen hyppijät palaavat jonoon eri puolilta katua. Katu voidaan joko juosta tai hyppiä läpi. Kadun voi hyppiä myös edestakaisin, jolloin hyppijöiden tulee hypätä narun sisälle molemmista suunnista. Ryhmiä voi sekoittaa leikissä helposti vaihtelemalla vuorotellen etenijöitä kulkemaan pareittain, kolmen tai vaikkapa viiden ryhmissä.
Nimibingo Jaa leikkijöille pap... Nuortennetti
Jaa leikkijöille paperi, johon piirretään ruutuja yhtä paljon kuin on osallistujia, esim. 5x5. (Tämän voi tehdä jo osallistujille valmiiksi, kun tietää osallistujien määrän). Pyydä osallistujia sanomaan vuorotellen oma nimensä, jolloin muut kirjoittavat nimen omaan ruudukkoon satunnaisessa järjestyksessä siten, että yhdessä ruudussa on yksi nimi. Huomioi, että leikinvetäjänä sinun täytyy kerätä itsellesi osallistujien nimet muistiin. Kun ruudukot ovat osallistujilla täynnä, alkaa bingo. Huuda yksi nimi kerrallaan. Jokainen rengastaa nimen omasta ruudukostaan. Se, joka ensimmäisenä saa rivin täyteen, voittaa. Rivi voi olla pysty-, vaaka- tai vinosuunnassa. Jos nimien määrä ei mene tasan, voidaan ruudukkoon sijoittaa jokeriruutuja, jotka ovat kaikilla jo valmiiksi täytettyjä.
Nimien opettelupiiri Pyydä osallistujia i... Nuortennetti
Pyydä osallistujia istumaan piirissä. Ensimmäinen sanoo oman nimensä. Toinen sanoo vierustoverinsa nimen ja oman nimensä ja niin edelleen, kunnes viimeinen luettelee kaikkien nimet siten, että sanoo oman nimensä viimeisenä.
Nurinkurinpäivää tai tukio Päätä lasten kanssa ... Anna Liisa
Päätä lasten kanssa mitkä asiat ovat nurinpäin.esim.Aamulla toivotetaan hyvää yötä , syödään iltapala. Puetaan vaatteet nurinpäin. Syödään ensin jälkiruoka.Kävellään takaperin. Mennään ulos niin mennäänkö sisälle.Siis vain mielikuvitus on rajana. On todella hauskaa lapsista.
Oikeuksien onginta Askarrelkaa kortteja... Nuortennetti
Askarrelkaa kortteja, vaikka kalan tai puhekuplan muotoisia, joissa on lapsen oikeuksiin liittyvä viesti. Viestin voi kirjoittaa vaikkapa paikallisella murteella, niin asiaan saadaan konkretiaa. Ne voivat olla viestejä jotka liittyvät omaan kouluun tai paikkakuntaan. Tehtävä jatkuu siten että onkija arvaa tai yrittää selvittää mihin lapsen oikeuteen viesti liittyy ja saa oikein arvatessaan pienen palkinnon. Oikeudet ovat kirjoitettuina nuortennetistä tulostettaviin kortteihin, jotka laitetaan esille.
Painokone Kerro leikkijöille, ... Nuortennetti
Kerro leikkijöille, että tarkoituksena on suunnitella yhdessä painokone: miten se toimii mitä osia siinä on, ketkä esittävät rattaita, ketkä akseleita jne. Muistuta, että kone on suuri kokonaisuus, josta lähtee kova ääni. Se käynnistyy vähitellen, osa osalta, kunnes se on täydessä vauhdissa. Kun olette saaneet koneen valmiiksi, voit laittaa musiikkia soimaan rytmittämään koneen liikettä.
Partioleikki: Kivoimmat sukat Leikkijät asettuvat ... MLL
Leikkijät asettuvat piiriin, yksi jää keskelle. Leikin vetäjä kuiskaa keskellä olijalle niin etteivät muut kuule ketä tämä saa mennä halaamaan, esim. ”Halaa sitä jolla on kivoimmat sukat.” Keskellä olija halaa leikkijää, jolla on hänen mielestään kivoimmat sukat kertomatta halaamisen syytä, ja kuiskaa halaamansa korvaan uuden halausohjeen, esim. ”Halaa sitä jolla on kaunein hymy.” Ja niin leikki jatkuu. Sanoa saa vain positiivisia asioita.
PehmoGo NÄIN PEHMOGO KÄYNNIS... Titta, Haukipudas pj
NÄIN PEHMOGO KÄYNNISTETÄÄN (lyhyt oppimäärä) Yhdistyksen hallitus ostaa kirpparilta hyväkuntoisia pehmoeläimiä tai saa niitä lahjoituksena. Lisäksi ostetaan ihan pieniä karkkipusseja. Pehmoihin kiinnitetään viesti ja pieni karkkipussi lahjanarulla. Viestissä kerrotaan mistä leikissä on kysymys ja että löytäjä saa pitää pehmon ja herkut, jonka lisäksi pyydetään, että löytäjä ilmoittautuu esim. kuvan kera paikallisyhdistyksen Facebook-sivuille kertomaan, että on löytänyt uuden "karvaisen ystävän". Usein PehmoGo:sta kerrotaan muutamia päiviä etukäteen Facebookissa, että perheet osaavat varautua tapahtumaan. Joskus se on tehty ihan yllätyksenä esim. Virpiniemen liikunta-alueelle, josta tiedetään, että siellä liikkuu lapsiperheitä usein viikonloppuisin. Jokainen hallituslainen ottaa kokouksessa vastuulleen pari pehmoa ja niiden piilottamisen. Piilopaikoista otetaan kuva niin, että kuva sisältää vinkin mistä pehmo saattaisi löytyä. Useimmiten ne ovat paikkoja, jotka ovat alueen lapsille tuttuja ja tunnistettavissa. Hallituksemme on käyttänyt Whatsapp- sovellusta, jonka avulla kaikki kuvat julkaistaan yhtä aikaa yhdistyksen Facebook-sivuilla. Sitten vaan odotellaan.... Facebookiin tulee kuvia iloisista uusista omistajista, jotka ovat joko tietoisesti lähteneet etsimään pehmoa vinkkikuvan perusteella tai löytäneet sen sattumalta. Näistä henkilöistä, jotka löytävät pehmon sattumalta on tullut meidän uusia Facebook-tykkääjiä ja he osaavat seuraavalla kerralla jo odottaakin vinkkikuvien paljastumista!
Peikonmetsästys Alueella neljä pesää... PihaPeliPäivä
Alueella neljä pesää metsästäjille. Neljä metsästäjää merkitään esim. liivein. Muut leikkijät ovat peikkoja. Metsästäjät lähtevät jahtaamaan peikkoja. Kun metstästäjä saa koskettua peikkoon, hän vie tämän omaan pesään. Kun kaikki peikot on saatu kiinni, metsästäjät laskevat kiinniotettujen peikkojen määrän. Vaihdetaan uudet metsästäjät. Voidaan leikkiä myös siten, että peikot voivat käydä pelastamassa jo kiinniotettuja peikkoja, esimerkiksi koskettamalle heitä.
Pelaa pissiä Pelaajilla on käytös... Ari-Pekka
Pelaajilla on käytössä kuulia.. ne voivat olla erikokoisia ja siten myös eriarvoisia. Pissiä voidaan pelata joko pelaamalla siten että heitetään kuulia joko seinään vuoronperään ja sitten yritetään saada toisten kuulia itselle sormivaakaa käyttäen.. eli venytetään vaakaa (peukalo ja etusormi) ja yritetään saada sormet koskemaan kuuliin. Jos siinä onnistuu niin voittaa itselle toisen pelaajan kuulan 😊 On myös olemassa pelimuoto jossa hiekkaan tehdään "monttu".. iso tai pieni ja yritetään saada heittämällä oma kuulla mahdollisimman lähelle "monttua".. kun kaikki on heittänyt niin lähimmäksi päässyt saa aloittaa yrittämällä etusormella työntää (laukaista) toisten kuulia "monttuun".. pelaaja voittaa kaikki kuulat mitkä hän saa siine siirettyä.. kun epäonnistuu niin vuoro siirtyy seuraavalle 🤔
Perhe lähtee matkalle Jaa leikkijät 5-6 he... Nuortennetti
Jaa leikkijät 5-6 hengen ryhmiin. Anna jokaiselle ryhmälle sama aihe: ”Perhe lähtee kesälomalle omalla autollaan.” Anna leikkijöille noin 10-15 minuuttia aikaa valmistella oma esityksensä, jonka jälkeen kukin ryhmä esittää vuorollaan oman toteutuksensa. Keskustelkaa esityksistä sen jälkeen: miltä tuntui esittää aihetta ja omaa roolia, mikä oli helppoa tai vaikeaa jne. Käyttäkää rekvisiittana ainoastaan tilassa olevia materiaaleja ja välineitä.
Piirrä & löydä Lapset piirtävät iso... Jenni P
Lapset piirtävät isolle paperille tiettyyn teemaan liittyviä kuvia. Kun lasten piirros on valmis, aikuinen lisää lasten näkemättä piirustukseen yhdessä sovitun hahmon. Tämän jälkeen lapset saavat yhdessä etsiä omien piirustusten joukosta aikuisen piirtämän hahmon. Halutessa leikkiin voi liittää pedagogisen tuokion eri teemoihin liittyen. Tavoitteita: -kuvataidetuokio tietyn teeman ympärillä -lapsen luovuuden ja mielikuvituksen kehittäminen -kognitiivisten taitojen (muisti, äly) kehitys -ryhmässä toimiminen
Pimeäpiilo Ensiksi jakaannutaan... Tampereen varhaiskasvatuksen opettaja opiskelijat
Ensiksi jakaannutaan pareihin. Niin etsijällä kuin piiloon menijöillä on parit. Jokaiselle parille annetaan oma taskulamppu. Sisätiloissa, kuten liikuntasalissa, voidaan rakentaa erilaisia piiloja ja ulkona leikkiä leikkiessä sovitaan yhdessä alue, jonne piiloudutaan. Vanhempien lapsien kanssa leikkiä leikkiessä voidaan piiloja vaihtaa, kun leikkiä ohjaava aikuinen puhaltaa pilliin. Tällöin etsijöillä tulisi olla silmät kiinni. Aikuisen tekemä ääni ei tarvitse olla välttämättä pilli vaan merkkiäänenä voi käyttää myös esimerkiksi musiikkia tai keholla tehtäviä ääniä. Leikkiä on helppo soveltaa eri tavoin esimerkiksi tutustumisleikkinä ja tunnetaitojen harjoitteluna. Tutustumisleikissä piiloutuneen parin löytyessä kummatkin parit esittäytyvät toisilleen ja tunnetaitoja leikissä harjoiteltaessa etsijäpari ilmaisee jotain tunnetta kasvoillaan, jonka löydettävä pari sitten matkii.
Pitkät ja lyhyet hyppynarut Pitkiä ja lyhyitä hy... Suomen Voimisteluliitto ry
Pitkiä ja lyhyitä hyppynaruja voi käyttää samassa leikissä esimerkiksi siten, että yhden pitkän hyppynarun sisään menee yksi tai kaksi hyppijää hyppimään lyhyellä narulla. Lisähaastetta saa lisäämällä hyppijöitä tai hyppynaruja.
Rosvo ja poliisi joukkueittain Pelaajat jaetaan kah... Sofia
Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen, poliiseihin ja rosvoihin. Heidät erotetaan toisistaan, esim. erivärisillä liiveillä Poliisit ottavat rosvoja kiinni ja yrittävät viedä heidät vankilaan. Rosvot yrittävät mennä karkuun. Jos rosvot menevät vankilaan he eivät saa karata sieltä. Se joukkue voittaa kumpi on äänimerkin kuullessa johdossa. (esim. jos suurin osa rosvoista ovat vankilassa, poliisit voittavat)
Rosvo ja poliisi joukkueittain Pelaajat jaetaan kah... Sofia
Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen, poliiseihin ja rosvoihin. Heidät erotetaan toisistaan, esim. erivärisillä liiveillä Poliisit ottavat rosvoja kiinni ja yrittävät viedä heidät vankilaan. Rosvot yrittävät mennä karkuun. Jos rosvot menevät vankilaan he eivät saa karata sieltä. Se joukkue voittaa kumpi on äänimerkin kuullessa johdossa. (esim. jos suurin osa rosvoista ovat vankilassa, poliisit voittavat)
Rotvot Peli perustuu vanhas... Sanna 72
Peli perustuu vanhasn rotat ja revot leikkiin. Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Rottiin ja repoihin. Asettuminen neljän hengen osoihin. Yksi rotta ja repo vastakkain keskiviivalla. Metrin päässä toisistaan heillä on pallot. Joita pompottavat nenät vastakkain noin metrin etäisyydellä toisistaan. Heidän takanaan on pelikaveri noin kolmen metrin päässä valmiina kiinni ottamaan pallon. Mahdolliset parittomat pelaajat (luku ei tasan neljällä) sijoittuvat samaan linjasn pallottomien kanssa pelialueen oikeaan reunaan. Käsky Rastaat pelialueen oikeassa reunassa oleva pelaaja juoksee odottajien takaa vasempaan reunaan ja muut yhden pelikaveri oikealle. Keskellä olijat jatkavat pompottamista. Käskyt Rotat tai Revot nopea kääntyminen takana olevaan pelaajaan pallon heitto niin että kaveri saa sen kiinni. Tämän jäljeen joko karkuun tai kiinni ottamaan. Käsky Rotat revot karkuun kohti takarajaa ja rotat ottavat kiinni. Käsky Revot rotat karkuun revot yrittävät saada kiinni ennen takarajaa. Pisteet. Pisteen saa jokaisesta kiinni saadusta pallosta. Sekä jokaisesta karkuun pääsestä joukkue toverista. Vastapuoli saa pisteet kiinni saaduista palloista ja kiinni saaduista vastapuomen pelaajista. Karanneet pallot haetaan vasta hipan jälkeen. Hoka kierrokselka vaihtuu pallon pompottava keskus henkilö. Ohjaaja voi huuta käskyjä missä järjestyksessä haluaa. Ja useamman saman peräkkäin.
Solmu (yhdessä ratkaistava) Solmu: Tehdään rink... MLL/Urjalan yhdistys
Solmu: Tehdään rinki ja ojennetaan molemmat kädet ringin keskustaan. Tartutaan joidenkin käsistä. Vieressä olevan kädestä ei saa ottaa kiinni eikä molemmilla käsillä saa ottaa saman kädestä. Sitten kun kaikkien käden ovat kiinni, lähdetään selvittämään solmua puikkelehtimalla käsien välistä, yltä ja alta. Tässä versiossa kaikki pääsevät selvittämään solmun aukaisua ja tehdään yhteistyötä.
Suutari räätäli Lauletaan sanoin Suu... Late in the evening
Lauletaan sanoin Suutari, räätäli, pikipöksy Pietari. Kengän koputtaja, naskalin naputtaja , mene tästä portista pois, pois. Leikkiin osallistujat pomppivat yhdellä jalalla jos toinen jalka ottaa lattiaan , joutuu leikistä pois. Viimeisenä pomppiva on voittaja. Toiset kannustavat ja taputtavat tahdissa.
Sydänleikki Tämä on itsetuntoa v... MLL
Tämä on itsetuntoa vahvistava leikki. Jokaiselle annetaan paksusta paperista tai pahvista tehty sydän ja hakaneula, jonka he kiinnittävät toisen selkään. Jokainen kirjoittaa kunkin sydämeen toisesta jotain myönteistä tai jonkin asian, jonka on oppinut tältä. Kun kaikki ovat kirjoittaneet, jokainen lukee itsekseen omaan sydämeen kirjoitetut asiat
Sä oot hyvä tyyppi! Leikkijät istuvat tu... Tomi H
Leikkijät istuvat tuoleilla piirissä, kasvot leikinvetäjään päin joka on piirin keskellä. Keskellä olija menee aina jonkun piirissä istujan luokse ja sanoo hälle: "Sä oot hyvä tyyppi!" Tähän vastataan: "Niin olenkin! Tiedätkö ketkä muut ovat hyviä tyyppejä? *NIMI* ja *NIMI* Tässä vaiheessa nimien sanoja sekä ne joiden nimet on mainittu, nousevat ylös tuoleiltaan. Kun muut ringissä istujat huomaavat että heidän vasemmalle puolelleen ilmestyy tyhjä paikka, tulee siirtyä välittömästi siihen istumaan. Näin syntyy "aalto" jonka aikana keskelläolijat yrittävät päästä istumaan tyhjälle paikalle. Ilman istumapaikkaa jääneesta tulee seuraava aloittaja.
Tarinan selvitys Valitse neljä leikki... Nuortennetti
Valitse neljä leikkijää, jotka poistuvat huoneesta ja lue jokin lyhyt tarina huoneeseen jääneille. Kutsu ensimmäinen leikkijä sisään ja esitä tarina hänelle käyttämättä puhetta. Kutsukaa seuraava leikkijä sisään, jolloin ensimmäisen leikkijän tulee vuorostaan esittää oma tulkintansa tarinasta ilman puhetta. Esitykset jatkuvat, kunnes kaikki ovat tulleet takaisin huoneeseen. Verratkaa viimeistä tarinaa ensimmäiseen. Lue ja esitä tarina uudestaan vielä lopuksi kaikille.  
Tuhatjalkainen Sano leikkijöille jo... Nuortennetti
Sano leikkijöille jonkin eläimen nimi ja pyydä heitä muodostamaan ryhmiä siten, että jalkoja on yhtä monta kuin kyseisellä eläimellä. Linnuilla ja ihmisellä on kaksi, nisäkkäillä neljä, hyönteisillä kuusi ja hämähäkeillä kahdeksan jalkaa. Jos huudat esim. ”Kettu”, kaksi leikkijää muodostaa parin. Tämän jälkeen eläimet liikkuvat omalle lajille tyypillisellä tavalla. Jos leikitte leikkiä ensimmäisiä kertoja, voit sanoa eläimen nimen lisäksi jalkojen lukumäärän. Voit pyytää leikkijöitä muodostamaan myös tuhatjalkaisen.
Tuikkis Piiloleikki pimeällä... MLL/Urjalan yhdistys
Piiloleikki pimeällä: Valitaan yksi etsijä ja muut menevät piiloon. Leikkiä leikitään siis pimeään aikaan. Etsijällä on taskulamppu. Piiloonmenijöillä on heijastimet ja halutessa helpomman version myös taskulamput. Kun etsijä on laskenut sovittuun lukuun asti, lähtee hän taskulampun avulla etsimään muita. Heijastimet tuovat hieman helpotusta. Jos myös piilossa olijoilla on taskulamput, voi etsijä pyytää valomerkkiä, jolloin piilossa olijat vilkauttavat valoa. Kun kaikki on löydetty, leikki alkaa alusta.
Tunneralli Tulosta/piirrä A4 ko... Tiia
Tulosta/piirrä A4 kokoiset perustunteet (ilo,suru, pelko, viha, inho, hämmästys..) Alle 3v. voidaan aloittaa esim. kahdesta tunteesta. Valitaan leikkiin tunteet, joita lasten kanssa aiemmin käsitelty. Käydään tunteet läpi leikin alussa. Tunnekuvat asetellaan ympäri tilaa. Valitaan kysymykset, joita lapsilta kysytään (esim. pussissa valmiina). Kysytään esimerkiksi: Miltä sinusta tuntuu tänään/nyt? Miltä sinusta tuntuu, jos iso koira tulee vastaan? Leikin kulku: Osallistujat liikkuvat kokemansa tunteen luo, joka omassa mielessä herää kysymyksen pohjalta.
Tutustumispiiri Ohjaa osallistujat i... Nuortennetti
Ohjaa osallistujat istumaan piiriin. Yksi leikkijöistä aloittaa ja sanoo nimensä ja jonkin asian, joka kuvaa häntä (esim. mistä hän pitää, mikä on hänen mieliruokansa tai suosikkieläimensä - teema voidaan valita etukäteen). Seuraava sanoo edellisen etunimen ja hänen valintansa sekä lisää perään omansa; kolmas toistaa edellisten nimet ja jne. Esimerkiksi: ”Sinun nimesi on Antti ja sinä pidät porkkanoista. Sinun nimesi on Sari ja rakastat suklaata. Minun nimeni on Kaija ja pidän kaalilaatikosta.” Nimen liittäminen johonkin asiaan helpottaa nimien muistamista. Leikkiä voidaan varioida käyttämällä sanoja, jotka alkavat kunkin osallistujan nimen ensimmäisellä kirjaimella: ”Olen Jaana ja pidän jäätelöstä”.

Rakennamme Leikkipankkia yhdessä

Kuka vaan voi lisätä leikkejä Leikkipankkiin!

 Ilmoita leikki